سوغات مراغه چیست؟

به گزارش مجله چایی، مراغه دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی است که هزاران سال قدمت دارد. سوغاتی های مراغه بسیار متنوع است و هر فردی با هر سلیقه ای از این شهر دست خالی بیرون نمی رود.

سوغات مراغه چیست؟

مراغه یکی از شهرهای مهم و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در شرق دریاچه ارومیه و دامنه جنوبی کوه سهند واقع شده است. مراغه آب وهوای معتدل رو به سرد دارد و در فصل تابستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می شود. مراغه در عصر اسلامی یکی از مهم ترین مراکز علم و فرهنگ بود و آثار تاریخی بسیاری از این خطه به دست آمده است. از جمله آثار تاریخی مهم مراغه می توانیم به گنبد سرخ، برج مدور، گنبد کبود و رصدخانه اشاره کنیم. مراغه همچنین شهری است پر از اثر طبیعی، چشمه های آب معدنی و طبیعت بکر مراغه مثال زدنی است. مراغه مدت ها مرکز تجمع علما و دانشمندان بوده و در عصر سلجوقی یکی از مهم ترین مراکز فرهنگ و فلسفه شناخته می شده است. از جمله بزرگانی که زمانی در مراغه سکونت داشته اند و در این شهر به فعالیت می پرداختند می توانیم به امام فخر رازی، شهاب الدین سهروردی و ابن عربی اشاره کنیم.

از تاریخ و فرهنگ غنی این خطه از کشورمان که بگذریم، به سوغات های خوشمزه اش می رسیم، تنوع سوغاتی های مراغه بسیار بالاست و همین تنوع بالا باعث شده تا هر سلیقه سوغاتی موردنظرش را به راحتی پیدا در شهر مراغه پیدا کند. با ما همراه باشید تا سوغات و صنایع دستی زیبای شهر مراغه را بشناسید.

خوراکی ها

باسلوق و سجوق

باسلوق و سجوق از شیرینی های محبوب مراغه است که با شیره انگور طبیعی تهیه می شود. مراغه تاکستان های بسیاری دارد و شیره انگور هم به عنوان یکی از محصولات طبیعی مراغه شناخته می شود و تهیه فرآورده های مختلف از شیره انگور در مراغه بسیار رایج است. باسلوق از نشاسته، گلاب، کره، پودر نارگیل و گردو تهیه می شود. سجوق هم از شیرینی های محبوب مراغه است که در تهیه آن از نشاسته، شیره انگور، مغز بادام، گلاب و هل استفاده می شود.

دوشاب یا شیره انگور

دوشاب یا شیره انگور یکی از مهم ترین محصولات آذربایجان شرقی است. آذربایجانی ها از دوشاب برای تهیه بسیاری از خوراکی ها و شیرینی ها استفاده می کنند. انگور میوه ای است که در مراغه به دلیل آب وهوای مناسبش رشد خوبی دارد و هرساله در فصل پاییز باغداران برداشت خوبی از این میوه دارند.

حلوای مراغه

حلوای مراغه یکی از خوشمزه ترین حلواهای محلی ایران است که در تهیه آن از مغز گردو، آرد نخود و شیره انگور استفاده می شود. همان طور که اشاره کردیم شیره انگور یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بسیاری از شیرینی های سنتی مراغه است.

شیرینی چای

یکی از شیرینی های مشهور مراغه که به عنوان یکی از محبوب ترین شیرینی ها هم شناخته می شود شیرینی چای، قند پنیری یا شکر پنیر است. دلیل اصلی این نام گذاری این است که بسیاری از مردم مراغه از این شیرینی به جای قند استفاده می کنند. شکر پنیر طعم های مختلفی دارد و در سال های اخیر در بسته بندی های با طعم های لیمو، دارچین، پرتقال و هل عرضه می شود. فصل اصلی فروش شکر پنیر بهار و تابستان است و از گذشته در مساجد و تکایا از آن به جای قند استفاده می شد.

خشکبار

همان طور که اشاره کردیم آب وهوای خوب مراغه موجب شده تا باغ های بسیاری در این منطقه وجود داشته باشد. بسیاری از محصولات باغ های مراغه به صورت خشکبار وارد بازار می شوند، از جمله این محصولات می توان به قیسی، آلو اشاره کنیم. از دیگر محصولات خشکبار مراغه می توان از بادام، گردو و فندق یادکرد. کارخانه های بسیاری در شهر مراغه در زمینه بسته بندی خشکبار فعال هستند، بدون شک خشکبار یکی از بهترین سوغاتی های مراغه است.

عسل

مراغه در نزدیکی دامنه کوه سهند واقع شده است و همین موقعیت خوب باعث شده تا عسل های بسیار باکیفیتی از این منطقه به دست آید. عسل دامنه کوه سهند علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به خارج از مرزها هم ارسال می شود و کشورهای اروپایی مثل سوئد خریدار اصلی عسل دامنه سهند هستند.

صابون

یکی از قدیمی ترین سوغاتی های مراغه، صابون است. در گذشته که خبری از انواع و اقسام صابون های شیمیایی نبود، بسیاری از مردم از صابون مراغه برای شستشو استفاده می کردند. از مواد اصلی تشکیل دهنده صابون مراغه می توان به دنبه گوسفند و سود سوزآور اشاره کرد. صابون های مراغه در رنگ های زرد و سفید عرضه می شوند. برخی از صابون های مراغه رنگ تیره ای دارند که در ترکیب آن ها از حنا و سدر استفاده شده است و خاصیت پاک کنندگی کمتری دارد. صابون مراغه در درمان ریزش مو، تقویت پیاز مو و رفع شوره سر تأثیر بسزایی دارد.

صنایع دستی

چرم

صنعت دباغی و چرم سازی از دیرباز در شهر مراغه رواج دارد و به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایع مراغه شناخته می شود. کارخانه های بزرگ تهیه چرم در مراغه به فعالیت مشغول هستند و امروزه مراغه به قطبی در تولید و صادرات چرم تبدیل شده است.

فرش ابریشم

مراغه یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان فرش ابریشم در کشور است. فرش ها و تابلو فرش های مراغه قیمت بالایی دارند و به عنوان سوغات نفیس این شهر شناخته می شود. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به مراغه با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / zarintravel.ir / yjc.ir / سیری در ایران / اسنپ تریپ
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1437

به "سوغات مراغه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات مراغه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید