شکست بزرگ برای آرامکو در بورس های جهانی

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران: بدنبال شکست مذاکرات اوپک با روسیه بر سر کاهش تولیدات نفت، سهام شرکت آرامکو عربستان سعودی برای نخستین بار بعد از آغاز فعالیت تجاری در دسامبر2019 به زیر قیمت عرضه اولیه رسید.

شکست بزرگ برای آرامکو در بورس های جهانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبِنا از رویترز، سهام آرامکو تا ساعت 11 صبح امروز (یکشنبه) به قیمت 31.10 ریال (8.29 دلار) معامله شد. قیمت عرضه اولیه سهام این شرکت نفتی 32 ریال بود. بورس تداول عربستان امروز کار خود را با افت 7 درصدی آغاز کرد.

رکوردی که آرامکو در عرضه اولیه سهام خود بر جای گذاشت ارزش این شرکت را به 1.7 تریلیون دلار رساند و در نتیجه به ارزشمندترین شرکت جهان بدل شد. ارزش سهام این شرکت در معاملات میان روزی در روز دوم به 38.70 ریال رسید.

بدنبال کاهش تقاضای نفت از سوی چین پس از شیوع ویروس کرونا و ضربه آن به اقتصاد جهان، سهام آرامکو در آغاز سال جاری میلادی بیش از 11 درصد سقوط کرد.

ماری سالم رییس موسسه Daman Securities گفت: آرامکو پس از شکست توافق (با روسیه) تحت فشار قرار گرفته است؛ پیش از این تاثیر آن را برا بازارها دیده ایم و انتظار نداریم در عربستان اتفاق متفاوتی را ببینیم.

شرایط سایر بازارهای منطقه خلیج فارس نیز قرمز است. شاخص بورس ابوظبی 5 درصد ریزش داشت و افت شاخص بورس دبی در معاملات صبح امروز 7.7 درصد بود.

پس از آنکه مسکو با پیشنهاد کاهش بیشتر تولیدات نفت که در راستای مقابله با تاثیرات ناشی از شیوع کرونا مطرح شده بود، مخالفت کرد، توافق سه ساله منعقد شده مابین اوپک و روسیه روز جمعه با حالتی خصمانه به پایان رسید و اوپک نیز در واکنش تمامی محدودیت های خود را در مورد تولید نفت حذف کرد.

انتشار این خبر بهای معاملات آینده نفت را در همان روز به پایین ترین سطح از دسامبر 2008 رساند و هر بشکه نفت با کاهش 9.4 درصدی یا 4.72 دلاری با قیمت 45.27 دلار معامله شد.

عربستان سعودی رهبر غیررسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان محسوب می شود.

براساس اطلاعاتی که از سوی دو منبع به دست رویترز رسیده است، عربستان قصد دارد تا در واکنش به مخالفت روسیه با پیشنهاد اوپک، تولیدات نفت خود را در ماه آوریل به شکلی چشمگیر افزایش داده و آن را به بیش از 10 میلیون بشکه در روز برساند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 287

به "شکست بزرگ برای آرامکو در بورس های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست بزرگ برای آرامکو در بورس های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید