معرفی و آموزش انواع سس ماکارونی ایرانی و فرنگی

به گزارش مجله چایی، ماکارونی و اسپاگتی زیرمجموعه های پاستا هستند اما در ایران همه این مدل ها با نام کلی ماکارونی شناخته می شوند. با انواع سس ماکارونی آشنا شوید.

معرفی و آموزش انواع سس ماکارونی ایرانی و فرنگی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

ماکارونی و اسپاگتی گونه هایی از پاستا هستند که با استفاده از آرد سمولینا تهیه می شوند. این ماده که پایه بسیاری از غذاهای ایتالیایی است، در فرم ها و اندازه های مختلف به روش خانگی و کارخانه ای تهیه می شود و همراه با انواع سس های خوشمزه سرو می شود. در کشورمان ایران، واژه ماکارونی هم معنا با پاستا و به صورت گسترده برای انواع اسپاگتی و ماکارونی طرح دار و غیره به کار می رود.

سس ماکارونی یا سس پاستا تنوع بسیار زیادی دارد. از سس های گیاهی بدون گوشت گرفته تا سس های خامه ای و پنیری و یا همان خوشمزه که معرف حضور همه هست. در واقع انتخاب نوع سس به سلیقه افراد بستگی دارد و نمی توان گفت فلان سس بهترین نوع است.

ما در سایت خبرنگاران طرز تهیه انواع سس های خوشمزه و محبوب را به شما آموزش داده ایم که انواع سس ماکارونی نیز زیر مجموعه ای از این مجموعه عظیم و متنوع هستند. در اینجا به طور اختصاصی و اجمالی به معرفی انواع سس ماکارونی، سس پاستا یا سس اسپاگتی می پردازیم تا شما با نگاهی کلی به این مجموعه متنوع، سس یا سس های دل خواه خود را یافته و یا از آن ها ایده بگیرید.

انواع سس ماکارونی

  • ماکارونی با سس گوشت به سبک ایرانی:

برای تهیه رشته های مشهورترین خوراک ایتالیایی یعنی اسپاگتی، خمیر را به شکل رشته های دراز در می آورند ولی پاستا به صورت لوله های کوچک توخالی، حلزونی، مارپیچ، صدفی، پاپیونی و غیره تهیه می شود.

جالب است بدانید که علی رغم تنوع روش های پخت ماکارونی در جهان، طرز پخت ماکارونی ایرانی با مناطق دیگر بسیار متفاوت است. برای تهیه ماکارونی ایرانی از سس گوشت استفاده شده و ماکارونی به صورت دمی آماده می شود. به این ترتیب که ابتدا رشته های ماکارونی را در آب و نمک جوشانده و در همین فاضله، سس گوشت را به صورت جدا تهیه می نمایند. سپس ته قابلمه مورد نظر ته دیگ دل خواه مثلا ته دیگ نان یا ته دیگ سیب زمینی قرار داده و بعد ماکارونی آبکش شده را به همراه سس گوشت به صورت لایه لایه داخل قابلمه می ریزند و ماکارونی را دم می نمایند.

  • ماکارونی بدون گوشت (ماکارونی گیاهی با سویا)

ماکارونی غذای مورد علاقه بچه ها و بیشتر عظیم ترهاست. ماکارونی را با مواد مختلفی می توان تهیه کرد و آن را به صورت دمی و یا آبکشی با سس دل خواه میل نمود. در کشورهای مختلف بر خلاف ایران، معمولا پاستا یا اسپاگتی جوشیده و آبکش شده را بدون دم کردن، داخل ظرف سرو ریخته و همراه با سس مورد نظر تزیین و سرو می نمایند.

یکی از روش های تهیه این خوراک، پخت ماکارونی بدون گوشت و با استفاده از سویا است. در واقع ماکارونی گیاهی با سویا یکی از غذاهای مخصوص گیاه خواران است که هواداران زیادی نیز دارد.

  • طرز تهیه سس پنیر برای ماکارونی

یکی از خوشمزه ترین و البته پرکالری ترین انواع سس ماکارونی، سس پنیر است که اگر فقط یک بار آن را امتحان کنید هرگز طعم بی نظیرش را فراموش نخواهید کرد. این نکته را از قلم نیاندازید که برای تهیه پاستای پنیری، باید از پاستای فرمی و پنیر چدار بهره ببرید.

  • سس قارچ خامه ای و سس قارچ

از جمله خوشمزه ترین سس های جهان، سس قارچ و سس قارچ خامه ای هستند. پایه این دو مدل سس، قارچ و خامه می باشد و می توان از آن ها در کنار انواع ماکارونی و پاستا، استیک و ... استفاده نمود.

بد نیست هر از گاهی برای تنوع، سس گوشت همیشگی را کنار گذاشته و اعضای خانواده را به صرف یک ماکارونی خوشمزه با یک سس پرکالری، لذیذ و خامه ای دعوت کنید.

  • سس آلفردو پاستا

سس آلفردو پاستا یکی از مشهورترین و محبوب ترین انواع سس ماکارونی است که بر پایه پنیر پارمزان می باشد. سس آلفردو که یکی از انواع سس های ایتالیایی بسیار خوشمزه و البته پرکالری است، معمولا همراه با فتوچینی سرو می شود.

طرز تهیه سس آلفردو بسیار ساده است و با استفاده از خامه پر چرب، پنیر پارمیجانو (پنیر پارمزان)، کره و فلفل تهیه می شود. این سس نخستین بار در سال 1914 توسط آلفردو دی للیلو (به ایتالیایی: Alfredo di Lelio) برای همسر حامله اش که نمی توانست از سس های سنگین گوجه فرنگی استفاده کند، تهیه گشت. سس آلفردو اصلی که توسط این رستوران دار ایتالیایی تهیه شد، حاوی تخم مرغ هم بود اما امروزه این گزینه حذف شده است.

  • سس پستو ایتالیایی (پستوی ریحان و اسفناج)

سس پستو نوعی سس گیاهی خوش رنگ و خوش طعم ایتالیایی است که در کنار انواع پاستا، مرغ تنوری، ماهی، سبزیجات گریل شده و ... سرو می شود.

سس پستو به صورت سنتی شامل سیر له شده، ریحان خردشده و دانه کاج اروپایی است که با روغن زیتون، پنیر پارمیجانو (پنیر پارمزان) و پنیر فیور ساردو (گونه ای پنیر گوسفندی) مخلوط می شود.

سس پستو را به روش های مختلفی می توان تهیه کرد که یکی از متداول ترین آن ها تهیه سس پستو با دانه کاج بوداده، گردو یا بادام زمینی برشته شده است. سس پستوی ریحان و اسفناج که قبلا در سایت خبرنگاران آموزش داده شده یکی از خوش طعم ترین و خوش رنگ ترین انواع سس هاست و طعم متفاوتی با هر سس پستویی که تا به حال خورده اید دارد.

  • سس مارینارا ایتالیایی (سس پاستا)

سس مارینارا یکی دیگر از انواع سس های خوشمزه ایتالیایی است. مبدا این سس محبوب که بر پایه گوجه فرنگی تهیه می شود، شهر ناپل می باشد. سس مارینارای اصیل از گوجه فرنگی، سیر، سبزیجات معطر و پیاز تهیه می شود اما انواع مختلف از آن را می توان با کم یا زیادکردن انواع چاشنی ها مانند روغن زیتون، کیپر، فلفل و ... تهیه نمود.

از سس مارینارا که نوعی سس ماکارونی گیاهی است در آشپزی ایتالیایی-آمریکایی به وفور استفاده می شود. این سس یکی از بهترین گزینه ها برای سرو در کنار انواع غذاهای دریایی، پاستا و پیتزاست.

  • سس گوجه فرنگی با کوفته قلقلی

آخرین مدل سس ماکارونی که در اینجا درباره آن شرح خواهیم داد نوعی سس گوجه فرنگی خوش عطر و طعم است که همراه با کوفته قلقلی در کنار انواع پاستا و ماکارونی سرو می شود. برای تهیه کوفته قلقلی این سس، شما می توانید از گوشت مرغ، بوقلمون و یا شتر مرغ بهره ببرید و این به سلیقه شما بستگی دارد.

برای آشنایی با روش تهیه این سس، پست مربوط به طرز تهیه کوفته قلقلی با گوشت شترمرغ را مطالعه نمایید.

همان طور که دیدید، جهانی سس ها، جهانیی سراسر رنگ، طعم و تنوع است و شما می توانید گاهی پا را فراتر از مرزهای مرسوم گذاشته و با آزمون و خطا خودتان انواع سس های جدید و خوشمزه را تهیه نمایید. علاوه بر این نوع سس ها، انواع دیگری از سس ماکارونی وجود دارند که نسبت به این مدل ها کمتر مورد توجه بوده اند اما شما می توانید آن ها را نیز امتحان کنید و در صورت تمایل به فهرست سس های مورد علاقه خود وارد کنید.

امیدواریم از این شرحات استفاده لازم را برده باشید. برای آشنایی با انواع سس می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

معرفی و آموزش طرز تهیه انواع سس

گروه آشپزی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 674

به "معرفی و آموزش انواع سس ماکارونی ایرانی و فرنگی" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی و آموزش انواع سس ماکارونی ایرانی و فرنگی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و آموزش انواع سس ماکارونی ایرانی و فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید