نهادینه شدن عادات ناپسند؛ مشکل افراد مبتلا به بیش فعالی

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران/خراسان رضوی برای افراد با اختلال کم توجهی، بیش فعالی بزرگسالان (ADHD) برنامه روزانه می تواند ساختاری فراهم کند که کنار آمدن با شرایط را برای آنان آسان تر کند. داشتن برنامه تعیین از فشار برنامه ریزی قبلی جلوگیری نموده و با برنامه تعیین کاربردی، این افراد می توانند بدون احتیاج به تصمیم گیری در خصوص چگونگی سازمان دهی وقت خود، به طور اتوماتیک آن را دنبال نمایند. اما چه اتفاقی می افتد اگر این برنامه شامل عادات ناپسند باشد؟

نهادینه شدن عادات ناپسند؛ مشکل افراد مبتلا به بیش فعالی

به گزارش سایکوسینترال، عادات ناپسند زیادی وجود دارند. ازجمله عادات ناپسند رها کردن کارها تا آخرین لحظه و خوردن غذاهای مضر است. درواقع هر عملی را که به طور منظم انجام دهید درحالی که نتیجه عکس چیزی باشد که شما دنبالش بودید می تواند به یک عادت تبدیل گردد. نکته ای که در خصوص عادات ناپسند وجود دارد این است که از بین بردن آنان به مهارت هایی در سازماندهی و خودکنترلی بستگی دارد. برای این کار ضروری است یک قدم عقب بایستید و با خود فکر کنید؛ صبر کن این کاری که من عادت به انجام آن دارم تاثیراتی دارد که من دوست ندارم پس می خواهم فعالیت متفاوتی انجام دهم. دقیقا اینجا، همان مرحله ای است که افراد با اختلال ADHD به مشکل برمی خورند.

عادات پسندیده می توانند به ما یاری و کمبودهای ما در برنامه ریزی، تصمیم گیری، خودکنترلی و سنجش پیامدهای بلندمدت را جبران نمایند. زمانی که عملی به طور اتوماتیک به بخشی از برنامه روزانه تبدیل می گردد، می توانیم بر اساس احتیاج آن دسته از عملکرد اجرایی را کنار بگذاریم اما وقتی عملی که به ما آسیب می رساند، به بخشی از کارهای روزمره ما تبدیل گردد، فعال کردن این مهارت ها برای رهایی از یک عادت بد ممکن است بسیار مشکل باشد.

چیزی که می تواند در از بین بردن عادات روزمره ناپسند یاری کند این است که سعی کنید آن ها را به جای از بین بردن اصلاح کنید. به عنوان مثال، اگر در ساعت مشخصی از روز یک میان وعده ناسالم مصرف می کنید، سعی کنید به جای حذف کامل آن میان وعده مضر، آن را با یک میان وعده سالم یا کمتر ناسالم جایگزین کنید. اگر شما عادت دارید ابتدا سریال موردعلاقه خود را تماشا کنید و کارهای خانه را دیرتر از موعد مقرر انجام دهید، آنالیز کنید، آیا این امکان وجود دارد ابتدا کارهای خانه را انجام دهید و سپس به عنوان پاداش سریال تماشا کنید و یا موارد مشابه دیگر؟

اولین گام برای از بین بردن عادات ناپسند آگاهی از آن ها است. بنابراین سعی کنید حداقل به یک عادت ناپسند که در زندگی خوددارید فکر کنید که می خواهید آن را اصلاح کنید و اگر این کار خیلی ساده به نظر می رسد فهرستی از تمام عادات ناپسندتان تهیه کنید.

افراد با اختلال کم توجهی یا بیش فعالی گرایش به سمت عادات ناپسند دارند. ابتدا عملی را که برای آن به خوبی برنامه ریزی نکرده اید را انجام می دهید و قبل از آنکه تشخیص دهید به عادت تبدیل می گردد.

رویکرد عملی امکان اصلاح عادات ناپسند است و در صورت عدم موفقیت کامل بخشی از آن کاهش می یابد و درجایی که ضروری است پذیرفته می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 571

به "نهادینه شدن عادات ناپسند؛ مشکل افراد مبتلا به بیش فعالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهادینه شدن عادات ناپسند؛ مشکل افراد مبتلا به بیش فعالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید