کشف راز جاودانگی یک موجود عجیب باستانی

به گزارش مجله چایی، یافته های اخیر دانشمندان نشان می دهد، شایق دریایی عمر جاودانه ای دارند و به عنوان گونه ای از حیوانات باستانی شناخته می شوند. ژنتیک این حیوانات برخلاف ظاهرشان سلول های عصبی پیچیده ای دارند که مسئول حفظ تعادل تمام سلول های موجود در بدنشان است.

کشف راز جاودانگی یک موجود عجیب باستانی

دانشمندان توانستند با استفاده از آنالیز رشد سلولی، راز جاودانگی شقایق دریای را کشف نمایند.

یافته های اخیر دانشمندان نشان می دهد، شایق دریایی عمر جاودانه ای دارند و به عنوان گونه ای از حیوانات باستانی شناخته می شوند. ژنتیک این حیوانات برخلاف ظاهرشان سلول های عصبی پیچیده ای دارند که مسئول حفظ تعادل تمام سلول های موجود در بدنشان است.

بطورکلی تمام موجودات زنده از میلیون ها سلول تشکیل شده اند که با پیوند این سلول ها بافت ها و اندام های خاصی را ایجاد می نمایند. گروه تحقیقاتی به رهبری اولریش تکناو، زیست شناس دانشگاه وین، تنوع و تکامل انواع سلول های عصبی و غددی شقابیق دریایی را مورد آنالیز قرار داده است.

در این تحقیقات برای شناسایی سلول های شقایق دریایی از روش رونویسی تک سلولی استفاده نموده اند. با این روش می توان ارگان ها را به سلول های منفرد تبدیل کرد و ژن ها را در سلول ها رمزگشایی کرد. به گفته دانشمندان سلول ها اساسا در نوع ژن هایشان متفاوت می شوند و اثر مولکولی شان قابل تشخیص خواهدبود.

در مطاله ای بر روی شقایق دریایی، دانشمندان با این روش توانستند سلول ها را گروه بندی نمایند. یافته ها نشان می دهد در کمال تعجب برخلاف تصورات قبلی، نورون ها، سلول های غددی و سایر سلول های حسی از ویژگی های اجدادی مشترکی سرچشمه می گیرند و یک رابطه تکاملی بسیار قدیمی بین سلول های غددی و نورون ها وجود دارد.

SoxC ژن مشترک در تمامی سلول ها است و نقش اساسی در رشد سلول های غددی، عصبی و نورون ها دارند. بعلاوه نقش مهمی در شکل گیری سیستم عصبی انسان و بسیاری از حیوانات دیگر نیز ایفا می نماید.

اما نکته قابل توجه این است که در فرآیند رشد شقایق دریایی، از هنگام جنینی تا بلوغ، فرآیند رشد ژنتیکی نورون ها نیز حفظ شده و ادامه می یابد؛ بنابراین برخلاف انسان ها، در بدن شقایق های دریایی نورون های آسیب دیده می تواند جایگزین شوند و جاودانه باقی بماند.

منبع: فرادید
انتشار: 25 آذر 1401 بروزرسانی: 25 آذر 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1625

به "کشف راز جاودانگی یک موجود عجیب باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف راز جاودانگی یک موجود عجیب باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید