10 داور برتر زن در فوتبال ، از استاد دانشگاهی که مسیر زندگی اش را عوض کرد تا زنی که تاریخ ساز شد

به گزارش مجله چایی، برترین داوران فوتبال زنان به همان مقدار برترین داوران مرد دنیا حرفه ای هستند. حضور داوران زن در بازی های مردان با جام دنیای فوتبال 2022 قطر، به سطح دیگری رسیده و انتظار می رود که پس از آن موج جدیدی به راه بیفتد.

10 داور برتر زن در فوتبال ، از استاد دانشگاهی که مسیر زندگی اش را عوض کرد تا زنی که تاریخ ساز شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از تاپ ساکر بلاگ، در حالی که تیم های مردان و زنان در رقابت های رسمی فوتبال یا هیچ بازی رقابتی فیفا با هم بازی نمی نمایند، اما مواردی بوده است که زنان مسئولیت بازی های مردان را بر عهده دارند. این اتفاق در سال های گذشته به ندرت اتفاق افتاده، اما با جام جهانی فوتبال 2022 قطر، به سطح جدیدی رسیده و انتظار می رود که پس از جام جهانی فوتبال زنان در نیوزلند و قطر در سال 2023، موج جدیدی به راه بیفتد.

برترین داوران فوتبال زنان به همان میزان برترین داوران مرد جهان حرفه ای هستند. شاید وقت آن رسیده باشد که با 10 داور برتر زن در فوتبال آشنا شوید.

1. استفانی فراپارت - فرانسه

استفانی فراپارت شاید اولین زنی نباشد که داور فوتبال می گردد، اما تعجب آور نخواهد بود که نسل بعدی او را به عنوان برترین داور زن تاریخ ببیند، این عنوانی است که شایسته اوست، زیرا او در بسیاری از اتفاقات اولین بوده است.

او اولین زنی است که یک بازی مردانه را در لیگ 2 و لیگ 1 فرانسه قضاوت نموده است. اولین زنی است که مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال مردان، بازی مردان لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام یوفا مردان در سال 2019 و بسیاری موارد دیگر را داوری نموده است.

او زمانی که تیم داوری تماماً زن را برای بازی جام جهانی فوتبال در قطر برای کاستاریکا و آلمان در یکم دسامبر رهبری کرد، تاریخ ساز شد. فراپارت به علت توانایی اش در تصمیم گیری سریع و مطمئن، حتی در موقعیت های پرفشار، یکی از برترین داوران فوتبال زن در نظر گرفته می گردد.

2. سلیمه موکاسانگا - رواندا

زن دیگری که در فوتبال مردان، به ویژه در فوتبال آفریقا، اولین های بسیاری را به دست آورده است، سلیمه موکاسانگاست. او نه تنها یکی از برترین داوران فوتبال زن است، بلکه در زمره برترین داوران فوتبال آفریقا نیز به شمار میرود.

موکاسانگا در سال 2012 به عنوان داور فهرست فیفا انتخاب شد و 8 سال بعد و پس از آن، رکوردها را شکست. او در جام جهانی فوتبال زنان، فوتبال زنان در بازی های المپیک، جام ملت های زنان آفریقا و جام ملت های مردان آفریقا به عنوان داور وسط حضور داشته است. موکاسانگا اولین زن آفریقایی است که در جام جهانی مردان قطر در پیروزی 4-1 فرانسه مقابل استرالیا قضاوت نموده است.

موکاسانگا بعلاوه در جام ملت های آفریقا 2022 یک تیم داوری تماماً زن متشکل از فاتحه جرمومی (مراکش)، کارین اتمزابونگ (کامرون) و بوچرا کربوبی (مراکش) را به عنوان VAR راهنمایی کرد. او داور مناسبی است که می تواند با سرعت بازی هماهنگ گردد و برترین تصمیم ها را بگیرد.

3. یوشیمی یاماشیتا - ژاپن

یاماشیتا پیش از اینکه در فهرست مسئولان مسابقات جام جهانی فوتبال 2022 قطر قرار بگیرد، گام های بزرگی در آسیا برداشت. او اولین زنی است که در لیگ یک و لیگ برتر ژاپن و نیز لیگ قهرمانان آسیا قضاوت می نماید.

به غیر از جام جهانی فوتبال زنان، او در بازی های المپیک زنان قضاوت می نماید و با 37 سال سن، قضاوت در بازی های زیادی برای یاماشیتا در پیش است.

4. نیوزا بک - برزیل

نیوزا بک نام شناخته شده ای در برزیل است، زیرا او در چند لیگ آمریکای جنوبی بازی نموده و تجربه زیادی دارد. او ابتدا به عنوان فوتبافهرست آغاز کرد و اگرچه خیلی با آن پیش نرفت، اما پس از یاری به قضاوت مسابقات نوجوانان، مسیر دیگری را طی کرد.

او اولین داوری حرفه ای خود را در سال 2009 انجام داد و بازی هایی را در لیگ های برزیل، جام جهانی زنان و جام جهانی مردان داوری کرد.

5. کارن دیاز مدینا - مکزیک

کارن دیاز، یکی از سه نفر تیم داوری زنان بود که بازی بین کاستاریکا و آلمان را در جام جهانی قطر قضاوت کردند.

او در سن 38 سالگی، چهره ای است که پس از قضاوت در لیگ دسته برتر فوتبال مکزیک در سال 2016، هفت سال در آمریکای جنوبی داوری نموده و دو سال بعد، نشان فیفای خود را دریافت کرد.

6. کاترین نسبیت - ایالات متحده

زندگی بسیاری از نام های این فهرست قبل از داوری خیلی دور از فوتبال نبود، اما شرایط نسبیت با بقیه فرق می کرد. او چند هفته قبل از جام جهانی فوتبال زنان 2019 که در آنجا قضاوت کرد، استاد شیمی در دانشگاه تاونسون بود. عملکرد خوب و حرفه ای بودن او، درست مانند سایر افراد حاضر در این فهرست، به او یاری کرد تا راهی جام جهانی مردان فیفا گردد.

در سال 2020، او اولین زنی بود که یک مسابقه قهرمانی در ورزش مردان در آمریکای شمالی قضاوت کرد. اگرچه نسبیت بازی های باشگاهی خارج از اروپا را قضاوت می نماید، اما لیگ ملی فوتبال زنان یکی از برترین لیگ های فوتبال زنان در جهان است.

7. بیبیانا اشتاینهاوس - آلمان

بیبیانا اشتاینهاوس یکی از قدیمی ترین داوران زن است که بسیاری از موانع بر سر راه داوری زنان در بازی های مردانه را شکست.

او ابتدا یک فوتبافهرست بود و سپس بعد از گذراندن دوره داوری، کار خود را آغاز کرد و به مقام رسمی مسابقات تبدیل شد. او در سال 2001 در لیگ فوتبال آلمان حضور داشت و در سال 2007 اولین داور زن بود که یک مسابقه رسمی لیگ حرفه ای مردان را قضاوت کرد.

اشتاینهاوس سپس در فصل 2017-2018 اولین داور زن در بوندسلیگا شد، اگرچه قبل از آن به عنوان یاری داور در زمین حضور داشت. او در سال 2020 از داوری بازنشسته شد، در حالی که بازی های جام جهانی زنان زیر 20 سال 2008، یورو 2009 یوفا زنان و جام جهانی زنان زیر 20 سال فیفا 2010 را داوری کرد.

8. ریتا گانی - مالزی

ریتا گانی ابتدا افسر پلیس بود تا اینکه در سال 2004 داور شد و دو سال بعد به فهرست داوران فیفا پیوست. او در جام جهانی فوتبال زنان 2015 و جام زنان آسیا 2014 قضاوت کرد و پس از آن جایزه برترین داور زن را از آن خود کرد.

9. سیان ماسی الیس - انگلستان

اگر در طول این سال ها از دنبال نمایندگان سرسخت لیگ برتر هستید، به احتمال 90 درصد سیان ماسی الیس را در حال داوری یک بازی لیگ برتر دیده اید. او عمدتاً یک یاری داور است، اما در مقام یک داور هم بسیار حرفه ای در نظر گرفته می گردد.

الیس در سال 2008 به عنوان داور در فهرست لیگ برتر انتخاب شد و یک سال بعد در فهرست داوران فیفا نهاده شد. علیرغم تجربه اش، او هرگز داور وسط بازی مردان نبوده است. با این حال، او مسئولیت چندین رقابت از جمله جام جهانی و مقدماتی زنان، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا را بر عهده داشته است.

10. کلودیا امپیرز - اروگوئه

کلودیا امپیرز در یک خانواده فوتبافهرست به جهان آمد زیرا خواهرزاده بازیکن مشهور سابق اروگوئه روبن امپیرز است. پدربزرگ او داور و پدرش هم مربی بوده است.

امپیرز در سال 2009 داور مورد تایید شد و در سال 2015 یک بازی مردانه را داوری کرد. یک سال بعد، او برای بازی برتر اروگوئه بین ریور پلاته و بوستون ریور داور شد. او یک وکیل است و دو بار به عنوان یکی از برترین داوران جهان به وسیله فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال رتبه بندی شده است.

  • حادثه های غم انگیز در زمین فوتبال | 10 بازیکنی که در حال بازی جان باختند
  • شوک به مسی | خواسته عجیب باشگاه بحران زده از ستاره آرژانتینی
  • جایگزین مسی در بارسلونا معین شد | رقابت با شیاطین سرخ
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1690

به "10 داور برتر زن در فوتبال ، از استاد دانشگاهی که مسیر زندگی اش را عوض کرد تا زنی که تاریخ ساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 داور برتر زن در فوتبال ، از استاد دانشگاهی که مسیر زندگی اش را عوض کرد تا زنی که تاریخ ساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید