آشنایی با بزرگترین و مرگبارترین زیردریایی اتمی دنیا

به گزارش مجله چایی، The Sevmash Shipyard، شش زیردریایی از هفت زیردریایی ساخته شده در پروژه 941 زیردریایی (یا آنچه غرب آن را زیردریایی کلاس تایفون) می نامد را برای نیروی دریایی روسیه ساخته و تمام آنها در ناوگان شمالی عملیاتی شدند.

آشنایی با بزرگترین و مرگبارترین زیردریایی اتمی دنیا

غزال زیاری: کرملین در ماه فوریه گفت که زیردریایی دمیتری دانسکوی (TK-208)، بزرگترین زیردریایی هسته ای جهان، از رده خارج شده است.

ساخت زیردریایی بالستیک هسته ای سنگین پروژه 941 نیروی دریایی روسیه از کلاس آکولا (که در گزارش ناتو، تایفون نام گرفته) در ژوئن سال 1976 شروع شد و در سال 1984 به بهره برداری رسید. اما حالا و تقریبا بعد از 40 سال خدمت بازنشسته شده است.

ولادیمیر مالتسف، رئیس جنبش حمایت از نیروی دریایی روسیه به خبرگزاری TASS گفت: رزمناو زیردریایی دمیتری دانسکوی از نیروی دریایی روسیه خارج شده و در یک پایگاه دریایی در Severodvinsk و همراه با دو واحد دیگر از این پروژه، مورد استفاده می گیرد.

این زیردریایی که در ابتدا TK-208 نامگذاری شده بود، کشتی اصلی نسل سوم شوروی در کلاس Akula(به معنی کوسه در زبان روسی) بود و پس از 12 سال تعمیرات اساسی و بازسازی که در سال 1990 شروع شده بود، در سال 2002 دوباره به خدمت گرفته شد. نام این زیردریایی (دمیتری دانسکوی) از نام دوک بزرگ مسکو یعنی دمیتری دانسکوی (متولد سال 1359 میلادی و درگذشته در 1389 میلادی) و بنیانگذار مشهور شهر مسکو گرفته شده است.

بازنشستگی این زیردریایی به منزله تغییر مسیر در سیاست های نیروی دریایی روسیه به نظر می رسد؛ چرا که پیش از این گفته شده بود که این زیردریایی دست کم تا سال 2026 به خدمتش ادامه خواهد داد.

زیردریایی کلاس تایفون: پروژه 941

Sevmash Shipyard شش تا از هفت زیردریایی برنامه ریزی شده در پروژه زیردریایی 941 را ساخت؛ همان زیردریایی ای که غربی ها آن را کلاس تایفون می نامند ودر نیروی دریایی روسیه مشغول به خدمت بوده و همگی در ناوگان شمالی فعالیت داشتند. زیردریایی دمیتری دانسکوی آخرین زیردریایی از این کلاس بود که همچنان به خدمت گرفته می شد.

زیردریایی های TK-202 ، TK-12 (که بعدها به سیمبیرسک تغییر نام داد) و T-13 بین سال های 1996 تا 2009 از سرویس خارج شدند و با حمایت مالی آمریکا کنار گذاشته شدند. دو زیردریایی دیگر یعنی TK-17/Arkhangelsk و TK-20/Severstal تا سال 2013 که از رده خارج شدند به سرویس دهی می پرداختند.

هفتمین زیردریایی یعنی TK-210 نیز قبل از تکمیل از بین رفت.

  • تصور این مقیاس شگفت انگیز کیهانی هم دیوانه کننده است!
  • دروازه جهنم روی زمین / آتشی که خاموش نمی گردد

تایفون ها: بزرگ و قدرتمند

زیردریایی های کلاس تایفون با قابلیت جابجایی 48 هزار تن بار و طول 175 متر و پرتوی 23 متری و آبکشی 12 متری، بزرگترین زیردریایی است که تا به امروز ساخته شده. زیردریایی های کلاس تایفون که با بدنه های فشار متعدد از جمله پنج بدنه داخلی که در یک ساختار فوق العاده از دو بدنه اصلی موازی قرار گرفته اند، عریض تر از هر زیردریایی دیگری که تا به امروز ساخته شده هستند.

هر یک شامل نوزده محفظه از جمله یک ماژول تقویت شده بود که اتاق کنترل اصلی و یک محفظه تجهیزات الکترونیکی در بالای بدنه اصلی و پشت لوله های پرتاب موشک قرار داشت. حتی گزارش شده بود که در آن یک سونا و یک استخر کوچک برای خدمه قرار داده شده بود. ابعاد این زیردریایی به میزان ای بود که می توانست پذیرای تقریبا 160 ملوان که در سفرهای 120 روزه و حتی طولانی تر حضور می یافتند باشد.

زیردریایی های کلاس تایفون برای مقابله با زیرساخت های کلاس اوهایوی نیروی دریایی آمریکا که قادر به حمل 192 کلاهک هسته ای 100 کیلوتنی بودند، طراحی شده بودند. از سوی دیگر تایفون های شوروی این قابلیت را داشتند که مخفیگاه اولیه موشک بالستیک 20 RSM-52 SLBMs (موشک های بالستیک زیردریایی) را حمل کنند که هرکدام حاوی 10 کلاهک MIRV (چند خودروی ورود مجدد با قابلیت هدفگیری مستقل) بودند.

نیروی مورد احتیاج این زیردریایی ها، از راکتورهای هسته ای آب تحت فشار OK-650، دو توربین بخار 50 هزار اسب بخاری و چهار توربو ژنراتور 3200 کیلوواتی تامین می گردد و این توانایی حرکت با سرعت 22.2 گره در سطح و تا 27 گره در زیر آب را برای زیردریایی فراهم می نماید.

طبق گزارش های موجود، زیردریایی های کلاس تایفون، می توانند حتی تا عمق 400 متری هم کار کنند و با سرعتی بیش از 27 گره دریایی حرکت کنند. این کلاس زیردریایی ها، با یک باله عقب پیشرفته با یک هیدروپلن افقی طراحی شده اند و این درحالی است که هیدروپلن های افقی دماغه در قسمت کمان به گونه ای طراحی شده بودند که قابلیت جمع شدن به داخل بدنه را داشته باشند.

بازنشستگی زیردریایی دمیتری دانسکوی، به حماسه بزرگترین زیردریایی های دوره خود خاتمه داد.

منبع: nationalinterest

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 آذر 1402 بروزرسانی: 2 آذر 1402 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1749

به "آشنایی با بزرگترین و مرگبارترین زیردریایی اتمی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بزرگترین و مرگبارترین زیردریایی اتمی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید