آیا ترامپ باید به خانه برگردد یا همچنان در کاخ سفید می ماند؟

به گزارش مجله چایی، مجلس نمایندگان چهارشنبه شب رای به استیضاح ترامپ داد. حالا سنای آمریکا باید تصمیم آخر را در این باره بگیرد.

آیا ترامپ باید به خانه برگردد یا همچنان در کاخ سفید می ماند؟

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

مهسا مژدهی: دونالد ترامپ حالا سومین رئیس جمهور آمریکاست که استیضاح می گردد. او که در استانه استیضاح از مردم آمریکا خواسته بود دعایش نمایند، در این یک مورد چندان شانس نیاورد و نانسی پلوسی نقشه استیضاح را پیش برد. حالا توپ به زمین مجلس سنا افتاده تا تصمیم بگیرند که ایا ترامپ باید به خانه برگردد یا همچنان در کاخ سفید بماند.

در شب تصویب استیضاح چه گذشت؟

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه با نخستین بند قطعنامه استیضاح ترامپ موافقت کردند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در دو مرحله بر سر این دو بند رأی گیری کردند. ابتدا بند سوءاستفاده از قدرت به رأی گذاشته شد که با 230 رأی موافق و 197 رأی مخالف مورد موافقت نهاده شد. قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دیگر بند این قطعنامه که به اتهام ممانعت در تحقیقات کنگره مربوط می شد را نیز به تصویب رساندند. این بند با 229 رأی مثبت و 198 رأی منفی به تصویب رسید.به نوشته پایگاه خبری شبکه سی ان ان، درجمع بندی این گزارش آمده بود:در مجموع، لوایح رئیس جمهور ترامپ را متهم می نماید که منافع شخصی و سیاسی اش را بر امنیت ملی، انتخابات های آزاد و منصفانه و ساختارهای نظارتی ما ارجحیت داده است. او الگویی از سوء رفتار را دنبال نموده که در صورت عدم مقابله با آن، ادامه خواهد یافت.

پیش از این کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات ها واقع شده است، روز دوشنبه در گزارشی 658 صفحه ای به تشریح دلایل و مستندات استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پرداخته بود.همچنین کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با حضور چهار وکیل، سوءاستفاده از قدرت و مانع تراشی در تحقیقات کنگره را به عنوان دو بند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصویب نموده بود.

نقش اصلی مجلس نمایندگان تصویب همین طرح استیضاح خواهد بود و در صورت تصویب، باقی امور استیضاح در مجلس سنا صورت خواهد گرفت؛ جایی که برعکس مجلس نمایندگان، جمهوری خواهان در اکثریت هستند.

ترامپ حالا پس از اندرو جانسون و بیل کلینتون، سومین رئیس جمهوری امریکا است که استیضاح می گردد، در جریان دو ماه تحقیقات دموکرات ها درباره تماس تلفنی جنجالی رئیس جمهور امریکا با همتای اوکراینی اش حتی یک بار هم حاضر به دفاع از خود، چه به طور مستقیم و چه توسط وکلای خود نشد و مدام از غیرمنصفانه بودن فرایند استیضاح سخن گفت، در حالی که حتی از مقامات سابق و فعلی کاخ سفید هم افراد و مقامات عالی رتبه ای بودند که در جلسات دو کمیته قضایی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان حاضر شده و علیه ترامپ شهادت دادند. ترامپ همچنین چهارمین رئیس جمهوری امریکا است که فرایند استیضاح او در کنگره آمریکا به جریان افتاده است، به جز اندرو جانسون و بیل کلینتون که ذکر آنها رفت، کنگره امریکا خواهان رسیدگی به استیضاح احتمالی ریچارد نیکسون در جریان رسوایی واترگیت شد که وی قبل از آنکه تحقیقات در خصوص استیضاح او تکمیل گردد، استعفا کرد.

واکنش کاخ سفید چه بود؟

کاخ سفید لحظاتی پس ازتصویب قطعنامه استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا، آن را یکی از شرم آورترین فصول سیاسی تاریخ کشوردانست.کاخ سفید دراین بیانیه تصویب استیضاح ترامپ رااوج گیری یکی از شرم آورترین فصول سیاسی در تاریخ کشور در مجلس نمایندگاندانست و دمکرات ها را به پیشبرد طرح استیضاح بدون نظرخواهی از حتی یک جمهوریخواه و بدون هیچ شواهدی متهم کرد.

این بیانیه همچنین اتهامی را که بارها ترامپ و جمهوریخواهان متوجه دمکرات ها نموده اند، تکرار و تاکید نمود که پیشبرندگان استیضاح این فرایند را به صورت منصفانه و با رویه ای عادلانه اجرا ننموده اند.

پیش از این در بعضی از شهرها مردم به خیابان ها امدند و خواهان استیضاح رئیس جمهوری آمریکا شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد تظاهرنمایندگان آمریکایی سه شنبه شب در یک تجمع در نیویورک خواهان استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و برکناری وی از ریاست جمهوری شدند.این تظاهرات یک روز قبل از رای گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ برگزار گردید. سازمان دهندگان این تظاهرات گفتند احتمال می دهند هزاران نفر در این مراسم که در منهتن برگزار گردید، شرکت کردند. این تظاهرات یکی از 600 تجمعی است که قرار است در سراسر آمریکا و در تایید استیضاح ترامپ برگزار گردد. معترضان که در میدان تایمز جمع شده بودند، شعار می دادند ترامپ را استیضاح کنید. آن ها همچنین بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود ترامپ بالاتر از قانون نیست و بعضیزید و مقاومت کنید.

ترامپ هم قبل از اینکه جلسه برگزار گردد، نانسی پلوسی را مورد خطاب قرار داد. رئیس جمهور آمریکا در نامه ای شدیداللحن به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دموکرات ها را به دلیل کوشش برای پیشبرد استیضاح، به سوء استفاده از اختیارات خود و تضعیف دموکراسی آمریکا متهم نموده است. او در خط به خط این نامه پنج صفحه ای به شدت از دموکرات ها به دلیل اصرار برای استیضاح او انتقاد نموده و مدعی شده است که دموکرات ها در حال سوء استفاده از اختیارات خود هستند و استیضاح هم اهدافی حزبی را دنبال می نماید. قبل از آندونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اشاره ای تلویحی به سن بالاینانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با لحنی توهین آمیز در خصوص او صحبت کرد.

اگر ترامپ برود چه می گردد؟

سرانجام پفراینده استیضاح رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان، از شروع فرایند قابل تبرئه خبر می دهد، اما با این وجود کارشناسان معتقدند در صورت برکناری دونالد ترامپ، مایک پنس معاون وی اصلی ترین گزینه جمهوریخواهان برای انتخابات 2020 خواهد بود.

در این شرایط سنا به دادگاهی مبدل می گردد که رئیس جمهور را محاکمه و در نهایت رای خود را صادر خواهد نمود؛53 کرسی سنا درحال حاضر در اختیار جمهوریخواهان و 45 کرسی دراختیار دموکرات ها است؛سهم مستقل ها نیز2 کرسی است؛ ازآنجا که محکومیت و عزل رئیس جمهور به اکثریت دو سوم احتیاج دارد، پیروزی دموکرات ها در این پفراینده بعید به نظر می رسد؛ چرا که در صورت رای دادن هر 100 سناتور در این پفراینده، علاوه بر رای مثبت همه سناتورهای دموکرات و مستقل، 20 سناتور جمهوریخواه نیز باید به عزل ترامپ رای مثبت بدهند.

چند نکته در خصوص سناریوی برکناری دونالد ترامپ از قدرت عبارتند از:

- جانشینی مایک پنس، معاون ترامپ برای دوران باقی مانده ریاست جمهوری که در 20 ژانویه 2021 (یکم بهمن 1399) سرانجام می یابد.

- ناچار شدن جمهوریخواهان به معرفی نامزد جدید برای انتخابات ریاست جمهوری 2020.

موافقان و مخالفان ترامپ چه می گویند؟

نتیجه نظرسنجی جدید فاکس نیوز نشان داد: اکثریت آمریکایی ها (50 درصد) معتقدند ترامپ باید استیضاح و از قدرت کنار گذاشته گردد. چهار درصد می گویند، ترامپ باید استیضاح گردد، اما از قدرت کنار گذاشته نگردد و 41 درصد نیز می گویند، بطور کل با استیضاح ترامپ مخالفند.

همزمان صدها تاریخدان آمریکایی با امضای یک نامه مشترک، از استیضاح دونالد ترامپ از سوی مجلس نمایندگان این کشور حمایت و تاکید نمودند، بی اعتنایی این رئیس جمهور آمریکا به حاکمیت قانون حاکی از وجود یکخطر روشن و حاضر علیه قانون اساسی است.

به نظر می رسد دموکرات ها راستا آسانی را در پیش نداشته باشند. سنای امریکا اکثریتی جمهوری خواه دارد که به احتمال خیلی زیاد طرف ترامپ را می گیرند و به جای منافع داخل آمریکا منافع حزبی را دنبال می نمایند. آنها به خوبی می دانند که اگر ترامپ واقعا استیضاح گردد، وجهه جمهوری خواهان در انتخابات اینده به شدت خدشه دار خواهد شد. پس ترجیح می دهند که با وجود اینکه اختلافاتی با ترامپ دارند اما طرف او را بگیرند تا در انتخابات بازنده نشوند.

23 / 312

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 109

به "آیا ترامپ باید به خانه برگردد یا همچنان در کاخ سفید می ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترامپ باید به خانه برگردد یا همچنان در کاخ سفید می ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید