بوستر موشک تازه پرتاب شده چین در نزدیکی یک مدرسه سقوط کرد

به گزارش مجله چایی، در حالی که ماهواره گائوفن 02-11 (Gaofen-11-02) چین در روز دوشنبه، پرتاب موفقی داشت، اما ویدیوها نشان می دهد که بوستر مرحله اول موشک پرتابگر آن، هنگام بازگشت به زمین در نزدیکی یک مدرسه سقوط نموده است.

بوستر موشک تازه پرتاب شده چین در نزدیکی یک مدرسه سقوط کرد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

موشک لانگ مارچ 4بی (Long March 4B) که ساعت 13:57 به وقت پکن (10:27به وقت تهران) از پایگاه فضایی تائی یوان (Taiyuan) در استان شانسی (Shanxi) به فضا پرتاب شده بود یک ماهواره قدرتمند رصد زمین را به همراه داشت. ماهواره ای که قابلیت ارائه تصاویری با وضوح بالا از عوارضی با عرض کم تر از 1 متر را دارد.

  • ماهواره زمین شناسی چین با موفقیت به فضا پرتاب شد

به گفته رسانه های چین داده های این ماهواره غیرنظامی عموما برای آنالیز زمین، برنامه ریزی شهری، آنالیز مالکیت های اراضی، طراحی شبکه های جاده ای، برآورد بازدهی محصولات کشاورزی و پیشگیری و کاهش بلایای طبیعی استفاده خواهد شد.

این ماهواره همچنین برای پشتیبانی اطلاعاتی ساخت جاده ابریشم جدید با نام یک کمربند یک راه (Belt and Road) استفاده خواهد شد. ماهواره گائوفن بخشی از سامانه رصد زمین با کیفیت بالای چین (China High-definition Earth Observation System) یا CHEOS خواهد بود. جزئیات زیادی از نخستین ماهواره گائوفن 11 چین که در سال 2018 پرتاب شد، در دسترس نیست اما تصاویر پرتاب آن نشان می دهد که این ماهواره یک تلسکوپ با دیافراگم عظیم برای رصد زمین است.

پرتاب دومین ماهواره گائوفن در حالی در روزهای گذشته انجام شد که ویدیوهای آماتوری منتشر شده در شبکه اجتماعی چینی ویبو (Weibo) نشان می دهد در ظاهر بوستر مرحله اول لانگ مارچ-4بی به زمین سقوط نموده و با ایجاد دودی نارنجی-رنگ منفجر شده است. یکی از کاربرانی که ویدیویی را منتشر نموده مکان آن را در نزدیکی دهکده لیلونگ (Lilong)، شهر گائویائو (Gaoyao) در شهرستان لوونان استان شانسی (Shanxi) چین عنوان نموده است. به نظر می رسد که بخشی از این ویدیو از حیاط یک مدرسه گرفته شده است و صدای بچه ها که به دود اشاره می نمایند، در آن شنیده می گردد.

در بوستر مرحله اول لانگ مارچ بی4 از مخلوط سمی هیدرازین و دی نیتروژن تتراکسید برای پیشرانش استفاده می گردد که تماس با هر یک از آن ها می تواند اثرات جدی بر سلامتی داشته باشد.

چین دارای سه سایت اصلی پرتاب فضایی است که مکان آن ها برای تأمین امنیت در طول جنگ سرد، در اعماق زمین قرار گرفته است. یک سایت پرتاب ساحلی جدید در شهرستان وینچانگ (Wenchang) محدود به پرتاب موشک های لانگ مارچ 5 و 7 است.

پرتاب هایی که از استان شیچانگ (Xichang) انجام می گردد، اغلب با بازگشت زباله های فضایی در نزدیکی مناطق مسکونی روبرو است. به همین دلیل اگر محاسبات خطر احتمالی را نشان دهد، پیش از پرتاب هشدارهای لازم به ساکنین داده می گردد تا منطقه را تخلیه نمایند. اما حادثه روز دوشنبه نشان می دهد که در پرتاب تازه از استان شانسی اقدامات احتیاطی کمتری اجرا شده است. هرچند پخش ویدیو نشان می دهد که مردم محلی انتظار چنین موقعیتی را داشته اند.

پیش از این قطعات فضایی چین در کشورهای دیگری هم سقوط نموده است. از جمله در سال 1395، یک زباله فضایی چین به طول حدود 4.5 متر در کشور میانمار افتاد.

ماهواره گائوفن 02-11 توسط شرکت علوم فضایی و فناوری چین (CASC) فراوری شده است. همچنین آموزشگاه فناوری پروازهای فضایی شانگهای که از زیرمجموعه های این شرکت است ساخت موشک دو مرحله ای لانگ مارچ 4بی را بر عهده داشته است. کارخانه های اصلی فراوری این موشک در پکن و شانگهای قرار گرفته است.

پرتاب ماهواره گائوفن 02-11، بیست و پنجمین پرتاب چین در سال 2020 بود و پیش از این مجموعه موشک های لانگ مارچ پرتاب هایی را برای مأموریت به ایستگاه فضایی بین المللی و ارسال مریخ نورد تیان ون-1 انجام داده اند. لازم به ذکر است سه عدد از این 25 پرتاب با شکست روبرو شده است.

پیمانکار اصلی فضایی دولتی چین در ابتدای سال جاری گفته بود که هدف آن انجام 40 پرتاب در سال 2020 است؛ در عین حال که خدمات دهندگان تجاری هم پرتاب های خود را انجام می دهند.

  • سقوط ماهواره 56 ساله ناسا به زمین

عکس کاور و ویدیو: سقوط بوستر مرحله اول موشک لانگ مارچ 4بی چین

Credit: Weibo/Users

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 660

به "بوستر موشک تازه پرتاب شده چین در نزدیکی یک مدرسه سقوط کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوستر موشک تازه پرتاب شده چین در نزدیکی یک مدرسه سقوط کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید