به گزارش مجله چایی، تلسکوپ فضایی جیمز وب چهار کهکشان را در دورترین نقاط کیهان کشف نموده است که یکی از آنها تنها 320 میلیون سال پس از مه بانگ یا انفجار بزرگ شکل گرفته است.

یافته های تازه به این معنی است که نور این کهکشان ها، که به زمان شروعین تشکیل دنیا بازمی گردند، حدود 13.4 میلیارد سال پیش به سوی زمین حرکت نموده اند.

اما کرتیس لیک، ستاره شناس در دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس و از نویسندگان این مطالعه، می گوید: این کهکشان ها در لبه دید ما قرار داشتند یعنی کمی دورتر از آن چه تلسکوپ هابل می توانست رصد کند. از این نظر این یک دستاورد فوق العاده هیجان انگیز برای ماموریت ما است.

رصد این کهکشان ها با ابزار قدرتمند دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) تلسکوپ جیمز وب امکان پذیر شده است که به دانشمندان اجازه می دهد شماری از کهکشان های نخستین را که نورشان در طیف فروسرخ واقع شده است مشاهده نمایند.

این چهار کهکشان با نام های JADES-GS-z12-0، JADES-GS-z11-0، JADES-GS-z10-0 و JADES-GS-z13-0 شناخته شده اند. دانشمندان می گویند قدمت این کهکشان های کشف شده بین 300 تا 500 میلیون سال پس از مه بانگ در بیش از 13 میلیارد سال پیش است؛ یعنی زمانی که دنیا تنها دو درصد از سن کنونی خود را داشت.

این بدان معناست که کهکشان ها متعلق به دورانی هستند که اصطلاحا دوران بازیونیده شدن نامیده می گردد؛ دوره ای که دومین گذار فاز اصلی گاز در دنیا است و تصور می گردد اولین ستاره ها در این مقطع زمانی پدیدار شده باشند. این دوران دقیقاً پس از دوران تاریک کیهانی، که به وسیله انفجار بزرگ به وجود آمد، شروع شد.

استفان شارلو، محقق در موسسه اخترفیزیک پاریس و یکی از نویسندگان مطالعه تازه، می گوید: دورترین کهکشان به نام JADES-GS-z13-0 320 در دورترین فاصله ای شکل گرفته که تا به امروز به وسیله ستاره شناسان مشاهده شده است.

آقای شارلو افزود هر چهار کهکشان جرم بسیار کمی دارند و وزن آنها تقریباً صد میلیون خورشید است. در مقام مقایسه، وزن کهکشان راه شیری بر اساس بعضی برآوردها به 1.5 تریلیون جرم خورشیدی می رسد. با این حال این کهکشان ها علیرغم جرم به نسبت کمشان، در ایجاد ستاره ها بسیار فعال هستند و ستارگان در آن با همان سرعت کهکشان راه شیری تشکیل شده اند. سرعتی که در سال های شروعین دنیا شگفت انگیز بود.

دانشمندان می گویند فلزات کمی در این کهکشان ها شناسایی شده است. این مشاهده با مدل استاندارد کیهان شناسی مطابقت دارد که می گوید هر چه به انفجار بزرگ نزدیک تر شویم، زمان کمتری برای تشکیل چنین فلزاتی وجود دارد.

پیشتر در ماه فوریه تسلکوپ جیمز وب شش کهکشان بزرگ دیگر را، که 500 تا 700 میلیون سال پس از انفجار بزرگ ایجاد شده بودند، رصد نموده بود.

پیتر ون داکوم، ستاره شناس در دانشگاه ییل، با تمجید از کشف این چهار کهکشان دوردست گفت: تلسکوپ وب احتمالا کهکشان های قدیمی تری را که به بیگ بنگ نزدیک تر است رصد نموده، هرچند وجود آن ها هنوز رسما تایید نشده است.

رصدهای تلسکوپ 10 میلیارد دلاری جیمز از کهکشان های دوردست و با نور فروسرخ معمولا باید به وسیله محققان و با استفاده از طیف سنجی تائید شوند.

نتایج مطالعات دانشمندان در نشریه علمی اخترشناسی نیچر منتشر شده است.

منبع: انتخاب