فراوری 5 محصول وارداتی در حوزه ارتقای خوراک دام و طیور

به گزارش مجله چایی، وارداتی بودن بخش عمده ای از احتیاج صنایع دام و طیور، لزوم ورود توانمندی های داخلی به این عرصه را بیشتر نمایان نموده است.

فراوری 5 محصول وارداتی در حوزه ارتقای خوراک دام و طیور

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت دام و طیور با گردش مالی سالانه بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان یکی از صنایع مهم در امنیت غذایی کشور است به همین علت باید با یاری توانمندی های داخلی راهی برای تامین احتیاجهای این صنعت ایجاد گردد. راهی که از راستا اکوسیستم فناوری و نوآوری می گذرد. همین هدف هم یاری کرد تا یک شرکت دانش بنیان با ورود به این حوزه 5 محصول برای ارتقای خوراک دام و طیور فراوری کند و بخشی از احتیاجهای این صنعت را پاسخ دهد.

این کار به کاهش واردات و رونق بازار داخلی این محصولات منجر می گردد. شرکت مهندسی سروش سبز البرز با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با اتکا به تخصص و توان جوانان ایرانی اقدام به فراوری 5 محصول در حوزه مکمل ها، کنسانتره و افزودنی های خوراک دام و طیور نموده است. محصولاتی که در روزهای اوج تحریم ها می توانند پاسخ گوی احتیاج کشور باشد. محصولاتی چون توکسین بایندر، بلوس کلسیم، محرک رشد گیاهی، مکمل و کنسانتره های ویژه دام وطیور و مکمل ضد کتوز.

توکسین بایندر

توکسین های موجود در اقلام خوراکی، علاوه بر کاهش ارزش غذایی خوراک سبب اثرات منفی بر عملکرد، فراوری مثل و همپنین کاهش عمر مالی دام ها می شوند. این سموم تخریب بافت های کبدی و کلیوی را به همراه دارن و باعث کاهش هضم و جذب غدا می شوند. به همین علت برای کاهش این اثرات، استفاده از توکسین بایندر لازم است.

در ایران سالانه بیش از 200 هزار تن خوراک دام و طیور مورد احتیاج است و بیشتر این احتیاج به صورت وارداتی تامین می گردد. اما این شرکت برای کاهش این واردات گران قیمت، مطالعات خود را در زمینه شناسایی تمامی مواد و ترکیبات موثر بر کاهش اثرات توکسین انجام داد. سپس از بین ترکیبات موجود، بنتونیت، زغال فعال, دیواره مخمر، باکتری های اسید لاکتیک، بتایین، اسانس گیاهی و ویتامین E و سلنیوم را انتخاب کرد.

بلوس کلسیم

بیشتر گاوها در دوره شیردهی دوم یا بالاتر، تحت تاثیر هیپوکلسیمی گذرا قرار می گیرند. معمولا هیپوکلسیمی تحت درمانگاهی در مقایسه با موارد تب شیر درمانگاهی هزینه های بالاتری به دامداری های گاو شیری تحمیل می نمایند.

توانایی مکمل های دهانی کلسیم در حمایت از غلظت کلسیم خون متفاوت هستند، اما همه اشکال آن مکمل های مناسبی برای گاوهای شیری نیستند. مکمل های دهانی کلسیم روش بهتری برای حمایت از گاوهایی است که علائم اولیه تب شیر را نشان می دهند، اما هنوز زمین گیر نشده اند.

درمان پیشگیرانه با استفاده از کلسیم دهانی پیرامون زایش می تواند خطر مسائل پس از زایش را کاهش و فراوری شیر را در گاهای شیری هدف افزایش دهد. این شرکت دانش بنیان با فراوری این محصول به گاوداران یاری نموده است.

این محصول 200 گرم وزن دارد و 40 گرم کلسیم را در مدت کمتر از یک ساعت در اختیار گاو قرار می دهد. متعاقب مصرف این بلوس ظرف مدت کمتر از یک ساعت غلظت کلسیم خون به سطح طبیعی می رسد.

محرک رشد گیاهی

محجصول دیگر این شرکت دانش بنیان، محرک رشد گیاهی است. در صنعت طیور استفاده از جایگزین های آنتی بیوتیک و بخصوص گیاهان دارویی مورد توجه قرار گرفته است. اسانس های گیاهی فرار هستند و قیمت بالایی دارند اما شرکت سروش سبز البرز پیروز به فراوری اسانس ها نانو کپسوله شده است. این ترکیب اندازه مصرف اسانس را به اندازه 90 درصد کاهش می دهد و سبب کاهش تبخیر اسانس می گردد.

این محصول در روده که محل هدف متخصصان تغذیه است، آزاد می گردد و اثرات مثبت خود را اعمال می نماید. محصولات متعددی در بازار از کشورهای مختلف وارد کشور شده اند ولی قیمت آنها بالا است. اما این محصول ایران ساخت، با کارایی تقریبا مشابه و قیمت پایین تری به بازار عرضه شده است.

مکمل و کنسانتره های ویژه دام وطیور

این شرکت با توجه به تیم تحقیق و توسعه خود اقدام به فرمولاسیون مالی و ویژه بر اساس نوع مزارع و اندازه فراوری دام ها نموده است و در فصول مختلف با توجه به وجود استرس های محیطی سعی در حفظ پتانسیل فراوریی دام و طیور دارد. برای مثال در فصل گرم برای حفظ باروری دام ها مکمل های ویژه باروری فراوری می نماید.

مکمل ضد کتوز

یکی از ناهنجاری های متابولیکی رایج در گاوهای شیری پرفراوری کتوز است. بخش تحقیق و توسعه این شرکت در حال تکمیل فرآیند فراوری مکمل ویژه ضدکتوز است و به زودی محصول نهایی به زودی وارد بازار می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1500

به "فراوری 5 محصول وارداتی در حوزه ارتقای خوراک دام و طیور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 5 محصول وارداتی در حوزه ارتقای خوراک دام و طیور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید