خوردن پای مرغ در دوران بارداری چه خواصی دارد؟

به گزارش مجله چایی، پای مرغ، حاوی پروتئین های مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است. این مواد، در دوران بارداری بسیار ضروری هستند. در ادامه به توضیح خواص پای مرغ در بارداری و مواد موجود در آن می پردازیم.

خوردن پای مرغ در دوران بارداری چه خواصی دارد؟

خواص پای مرغ در بارداری

1. پروتئین کلاژنیکی از خواص پای مرغ در بارداری، داشتن پروتئینی به نام کلاژن است. کلاژن اصلی ترین پروتئین در بدن انسان است که از زنجیره سه پروتئین که به صورت مارپیچی به هم متصل هستند تشکیل شده است. این ساختار منحصر به فرد باعث خاصیت ارتجاعی در آن می گردد. تقریبا 33 درصد پروتئین های بدن کلاژن هستند. این پروتئین از بافت و اندام های بدن حمایت نموده و باعث اتصال آن ها به استخوان می گردد. در حقیقت استخوان ها هم ترکیبی از کلاژن و مواد معدنی از قبیل کلسیم و فسفر هستند. نقش کلاژن در بافت ها، مشابه نقش فولاد در ساختمان ها است که باعث شکل دهی و حفظ ساختار کلی آن بافت می گردد. از این رو مصرف پای مرغ در دوران بارداری مفید است و باعث تقویت بدن و آمادگی آن برای زایمان می گردد.

2. کلسیمیکی دیگر از مواد معدنی موجود در پای مرغ، کلسیم است. این ماده معدنی در دوران بارداری بسیار لازم است، زیرا جنین برای تامین احتیاج های رشد خود به کلسیم احتیاج دارد و اگر این احتیاج به وسیله غذای که مادر مصرف می نماید، تامین نگردد، جنین کلسیم مورد احتیاج خود را از استخوان های مادر می گیرد و در درازمدت مادر دچار پوکی استخوان می گردد. به همین علت، مصرف پای مرغ تاثیر زیادی در کاهش ابتلا به پوکی استخوان در دوران بارداری دارد. باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا سرانجام دوره شیردهی هم مادر به کلسیم احتیاج دارد. بدن انسان به مواد معدنی احتیاجمند است تا به پوکی استخوان مبتلا نگردد.

3. مهممپای مرغ حاوی میزان زیادی مهمیم است. این ماده یکی از عناصر اصلی برای سلامت بدن، به خصوص در دوران بارداری است. در ادامه به توضیح فواید پای مرغ که ناشی از وجود مهمیم در آن است، می پردازیم.

4. جذب کلسیم و تنظیم فشار خونمهمیم موجود در پای مرغ، در جذب کلسیم بدن یاری می نماید. از سوی دیگر، کلسیم همچون مهمم در دوران بارداری لازم است. بسیاری از خانم هایی که به فشار خون بسیار بالا مبتلا هستند، مسمومیت بارداری را تجربه می نمایند و مسمومیت بارداری با خطرات جدی برای مادر و جنین همراه است. مهمیم، نقش کلیدی در تنظیم فشار خون طبیعی در دوران بارداری دارد. به همین علت مصرف پای مرغ در دوران بارداری، به علت داشتن مهمم، در تنظیم فشار خون موثر است. از دیگر خواص پای مرغ به واسطه داشتن مهمم، تسکین عوارض یائسگی و سندرم درد های پیش از قاعدگی (PMS) در زنان است.

5. کاهش خطر زایمان زودرسفقر مهمیم در دوران بارداری علاوه بر گرفتگی های شدید عضلانی و یبوست دائم می تواند منجر به تحریک پذیری شدید رحم شده و با ایجاد انقباضات شدید رحمی خطر زایمان زود رس را افزایش دهد. به همین علت مصرف پای مرغ به علت داشتن مهمیم، در کاهش خطر زایمان زودرس تاثیر گذار است. سنتز پروتئین، کاهش اسپاسم های برونشیتی (تنگی مجاری تنفسی) در شش ها و بهبود عملکرد غده پاراتیروئید از دیگر خواص پای مرغ است که به سلامتی خانم ها در دوران بارداری یاری می نماید.

6. بهبود سلامت کلی مادر باردارمهمیم موجود در پای مرغ، قابلیت دسترسی زیستی به ویتامین B6 و کلسترول را افزایش می دهد، عملکرد ماهیچه ها را بهبود می بخشد و از پوکی استخوان، بی خوابی، یبوست، سکته های قلبی، فشارخون بالا، میگرن، سنگ های کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می نماید. پای مرغ به علت داشتن مهمیم، تاثیر زیادی در درمان میگرن، بی خوابی و افسردگی در دوران بارداری دارد. بعلاوه ثابت شده است مهمیم اشکال شدید اختلالات روانی، چون حملات پاتیک (ترس شدید و بیمارگونه)، استرس، اضطراب و آشفتگی های افراطی را درمان می نماید.

طرز تهیه سوپ پای مرغ برای دوران بارداریکلسیمی که از استخوان های پای مرغ وارد سوپ می گردد قابلیت جذب مواد غذایی را در بدن خانم های باردار افزایش می دهد و سلاح کاملی در مقابل پوکی استخوان یا هر نوع استخوان های ضعیف است.

مواد لازم سوپ پای مرغپای مرغ 10 عدد

هویج 2 عدد

پیاز 1 عدد

فلفل سبز 1 عدد

کرفس 1 ساقه

برگ بو 1 عدد

نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن به میزان کافی

روغن مایع به میزان کافی

دستور پخت و طرز تهیهپای مرغ را می توانید به صورت پاک شده از فروشگاه ها تهیه کنید. در صورتی که پای مرغ ما پاک شده نبود آنرا با دقت پاک می کنیم و درون یک قابلمه می ریزیم. 4 لیوان آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم.

پس از 10 دقیقه پا های مرغ را با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه داخل قابلمه ای که برای سوپ در نظر گرفته ایم میزانی روغن مایع می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم. پیاز را نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم.

پس از اینکه پیاز سبک شد کرفس را خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه هویج را هم خرد می کنیم و به همراه برگ بود کمی تفت می دهیم. در مرحله بعد پا های مرغ را به همراه میزانی پودر آویشن، نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم.

چند لیوان آب داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم سوپ با حرارت ملایم آماده گردد. پس از اینکه سوپ آماده شد آنرا به صورت داغ سرو می کنیم.

نکات تهیه سوپ پای مرغتوجه داشته باشید که سوپ پای مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی ژلاتین است و به همین علت در صورتی که کمی سرد گردد مانند ژله سفت می گردد و قابل مصرف نیست. به همین جهت این سوپ را باید به صورت داغ سرو کنید.

هشدار در مصرف پای مرغپوست پنجه مرغ ممکن است حاوی ترکیبات آلوده باشد یا محتمل است صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری ها در مرغ ها به آن ها آنتی بیوتیک تزریق نموده باشد یا به آن ها هورمونی داده باشد که همه این ها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ می گردد. به همین علت توصیه می گردد که قبل از خرید پای مرغ از سالم بودن آن مطمئن شوید و قبل از پخت، آن ها را به صورت دقیق و به روش صحیح پاک کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1296

به "خوردن پای مرغ در دوران بارداری چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن پای مرغ در دوران بارداری چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید