دوگانگی جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی اصلاح شود خبرنگاران
به گزارش مجله چایی، معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم اصلاح دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی از انجام کار مطالعاتی و فنی برای تلفیق هیئت علمی آموزشی و پژوهشی خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، جلسه مجازی هم اندیشی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی، فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری، سیدعلی حسینی، رئیس مرکز امور هیات علمی و برخی از مدیران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مسائل اعضای هیئت علمی به دو گروه تقسیم می شود مسائل گروه اول که همه اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی را شامل می شوند عبارتند از پاداش بازنشستگی، سن بازنشستگی و یا مسائل مربوط به حقوق و مزایا، اما مسائل اختصاصی اعضای هیئت علمی پژوهشی عبارتند از عدم همکاری دپارتمان ها در ارائه واحد درسی به آن ها، عدم صمیمیت با دانشجویان و یا تعداد کم دانشجو و پایان نامه.
وی تاکید کرد: شیوه قالب مدیریت هیئت علمی در کشور ما مدل ادغام یافته (integrable) است که از قدیم بوده و لازم است برای توجه بیشتر به حوزه پژوهش، همین شیوه را اصلاح کنیم تا این دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از بین برود و این تنها راهکار اساسی این مشکل است.
حق دوست ادامه داد: متاسفانه ما عادت کردیم برای خود قلمرو بسازیم و به کسی اجازه ورود ندهیم و این دافعه از سمت مراکز درمانی، پژوهشکده ها و دپارتمان ها وجود دارد، اما باید سعی کنیم با تمهیداتی در مدیریت بیاندیشیم که یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود.
اعطای اعتبارات دپارتمان های دانشگاه های علوم تنها بر اساس تفاهم نامه با مراکز تحقیقاتی
وی اضافه کرد: در این راستا نامه ای به دانشگاه ها ارسال شده که اجرای آن برای سال جاری، اختیاری و برای سال آینده، اجباری خواهد بود و بر اساس آن اعتبارات دپارتمان ها فقط بر اساس تفاهم نامه ای که با مراکز تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان و یا موسسات دارند اختصاص خواهد یافت تا این حصار ها شکسته شود و دانشجویان بتوانند وارد عرصه شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت شرح داد: دستاورد بلند مدت این فرایند، حل شدن مسائل آموزشی و پژوهشی و دستاورد کوتاه مدت آن دستورالعمل ها و تفاهم نامه های این دو معاونت در وزارت بهداشت و تسری آن به دانشگاه های علوم پزشکی است تا آشتی بین مراکز تحقیقاتی و آموزشی رخ بدهد و بستر کار فراهم شود.
وی با تاکید بر لزوم گفتمان سازی فرهنگی اضافه کرد: یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که فقط مختص هیئت علمی نیست و متاسفانه در کل کشور فراگیر است و آن، میزان کار مفید افراد جامعه است که با شیوع کرونا کاهش بیشتری یافته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کشور ژاپن به عنوان یک الگوی پیروز در این راستا اظهار کرد: در ژاپن، نظم سرلوحه کار ها است و فرهنگ کار در این کشور نهادینه شده است، اما متاسفانه علاقه به کار در کشور ما بسیار اندک است و حتی در بین اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی نیز مشاهده می شود در صورتی که می توان از دوران پاندمی به بهترین شکل در جهت آموزش و توانمندسازی و خودسازی با فعالیت هایی از قبیل آموزش زبان خارجی، برنامه ریزی کامپیوتر و مطالعه و... بهره برداری کرد.
برنامه ریزی وزارت علوم و وزارت بهداشت درباره فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی
وی یادآور شد: در مورد فرصت مطالعاتی، تفاوتی بین حوزه آموزش و پژوهش وجود ندارد. کاهش فرصت مطالعاتی در همه دانشگاه ها اعم از پزشکی و غیرپزشکی رخ داده است لذا با وزارت علوم در حال مذاکره هستیم و به زودی و پس از امضای تفاهم نامه، فرصت مطالعاتی راه اندازی می شود و اساتید وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانند در دانشگاه های متناظر، فرصت مطالعاتی داشته باشند و هر مصوبه ای که انجام شود شامل حال همه اعضای هیات علمی خواهد بود.
حق دوست بیان نمود: انطباق واحد های درسی به عهده بورد های تخصصی است و همه رشته ها دارای بورد تخصصی هستند، اما اگر اساتید اعتقاد دارند که در انطباق واحد ها مسئله ای هست می توانند به شکل خیلی واضح اعلام کنند تا به مرجع علمی مربوطه اعلام شود و چنانچه ضرورت آن مورد تایید واقع شد در اصلاحات کوریکولوم ها مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: آیین نامه ارتقاء فعلی اعضای هیئت علمی ظرفیت های خیلی زیادی دارد که اگر از این ظرفیت ها و انطباق ها اطلاعات کاملی نداشته باشیم منحرف می شویم لذا به همکاران توصیه می کنم این آیین نامه را به طور کامل مطالعه کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهارکرد: اگرچه آموزش زبان انگلیسی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ممنوع است، اما می توان تمهیداتی اندیشید که در برخی رشته ها و بر اساس نیاز، زبان انگلیسی تقویت شود.
مشکل مراکز بدون دانشجو برای ارتقا اعضای هیئت علمی پژوهشی
وی با بیان اینکه مراکزی که دانشجو ندارند و برای ارتقا اعضای هیات علمی پژوهشی با مشکل روبرو هستند لازم است مجددا مورد بررسی واقع شوند؛ اضافه کرد: شاید این گونه مراکز از ابتدا صلاحیت لازم را در این حوزه نداشته اند.
حق دوست با بررسی فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت شرح داد: این آیین نامه، کاستی محسوسی ندارد و تمام امتیازات آموزشی فقط آموزش نظری نیست و می توان از آموزش مداوم، طرح درس و پست های مجازی که به تایید معاونت آموزشی دانشگاه برسد و ... استفاده کرد. اساتید حوزه بالینی نیز می توانند با شرکت در کنفرانس های آموزشی، گزارش صبحگاهی و... امتیاز لازم را کسب کنند.
ایجاد محدودیت های بیشتر در جذب هیئت علمی دانشگاه های بزرگ
وی با اشاره به موافقت خود درخصوص ایجاد محدودیت های بیشتر در جذب هیئت علمی دانشگاه های بزرگ، اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ فردی بهتر از خود ذینفعان نمی توانند کار را به پایان برسانند لازم است آیین نامه انتقال و سایر مستندات موجود و شیوه نامه ها، توسط یک تیم منتخب از اعضای هیئت علمی پژوهشی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: مواردی که امکان دارد و قابل دفاع است به هیئت ممیزه مرکزی خواهیم برد تا بررسی شود؛ لذا در تلاش هستیم مسائل هیئت علمی پژوهشی احصاء شده و در راستای مرتفع کردن آن اقدام شود، اما باید کار زیادی انجام شود، زیرا نابرده رنج، گنج میسر نمی شود.
حق دوست به بررسی موضوع مالیات پلکانی پرداخت و اضافه کرد: این مسئله مصوبه مجلس است و فقط شامل اعضای هیئت علمی نمی شود و کل کشور را شامل می شود و در پی درآمد بالا، مالیات افزایش می یابد و موضوعی است که منطبق با شعار های عدالت محور است و اگرچه شاید از نظر فردی به ضرر برخی از افراد جامعه باشد، اما به لحاظ اجتماعی، دستاورد های خوبی دارد و قابل دفاع است.
رایزنی با قوه قضائیه برای افزایش سقف دریافتی اعضای هیئت علمی
وی گفت: طبق مصوبه شورای عالی دیوان عدالت اداری سقف دریافتی اعضای هیئت علمی، 7 برابر دریافتی سایر کارکنان دولت تعیین شده بود که با رئیس قوه قضاییه و مجلس صحبت شده است و در تعامل هستیم و سقف را تا 15 برابر افزایش دهیم و این عدد را فارغ از مالیات محاسبه کنند لذا امیدواریم ریاست قوه قضاییه و رئیس دیوان این مصوبه را با استناد به ماده 91 از گردونه خارج کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: فهرست دغدغه های اعضای هیئت علمی پژوهشی به من داده شده است و معاونت آموزشی موظف به پاسخگویی در قبال آن ها است. البته پاسخگویی به معنای اجابت تمام درخواست ها نیست بلکه به معنای این است که ما باید صدا ها را بشنویم و سعی کنیم در چارچوب قوانین و مقررات، بیشترین همکاری و همیاری را داشته باشیم؛ بنابراین جلسات درون معاونتی برگزار خواهد شد و پاسخ ها ارائه خواهد شد.
حق دوست گفت: لازم است در سایت های معاونت آموزشی و پژوهشی قسمتی برای پاسخ به سوال های افراد در نظر گرفته شود، زیرا این مسئله به شفافیت و پاسخگویی دو معاونت می افزاید.
وی ادامه داد: آیین نامه ارتقاء موجود برای اعضای هیئت علمی، آیین نامه شورای انقلاب فرهنگی است و ما به عنوان مجری، فقط می توانیم در شیوه نامه ها تغییر ایجاد کنیم و آن را در چارچوب آیین نامه تنظیم کنیم لذا اصل آیین نامه برای همه لازم الاجرا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت شرح داد: در معاونت آموزشی و مرکز نصر 2 گروه، تشکیل شده است که با نظارت حسینی رئیس مرکز امور هیئت علمی نگاه کاملاً متفاوت و جدیدی را ارائه داده اند و آیین نامه ارتقاء در دست تهیه است.
وی اضافه کرد: آیین نامه موجود، اقتباسی از آیین نامه ارتقاء فرانسه در دهه 1350 است و از آن زمان تا کنون مطالب جدید به آن اضافه کرده شده است، اما لازم است مدل نگاهمان را عوض کنیم و امیدوارم در 6 ماه آینده بتوانیم فرمولاسیون جدیدی را ارائه دهیم که در صورت تصویب، برای عملیاتی شدن به یک دوره یک و نیم تا دو ساله نیاز دارد.
کار مطالعاتی و فنی تلفیق و ترکیب و ادغام هیئت علمی آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی
حق دوست گفت: به زودی از یکی از دانشگاه ها که توانمندی و همدلی لازم بین معاونت آموزشی و پژوهش را دارند درخواست خواهیم کرد که در زمینه تلفیق و ترکیب و ادغام هیئت علمی آموزشی و پژوهشی، کار مطالعاتی و فنی انجام بدهد و نظرات ابتدایی خود را اعلام کند و دیدگاه های بین المللی را بررسی کنند.
وی اضافه کرد: امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده به یک گزارش سیاستی برسیم که آیا اصلاً گام برداشتن در این جهت صحیح است یا خیر و اگر به صلاح است اولویت ها تعیین شوند و یک نقشه راه تنظیم شود؛ اما نظر شخصی من این است که باید برای حل این مسئله، ریشه ای عمل کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از ابتکار معاونت تحقیقات و فناوری برای تشکیل این جلسه گفت: انبوه شرکت کنندگان و حضور فعال اعضا در این جلسه، تشنگی سیستم را نشان می دهد و مبین آن است که ما باید به ابزار ها و روش هایی متوسل شویم که فاصله بین دانشگاه ها و ستاد کاهش یابد.
منبع: خبرگزاری دانشجو