طراحی و ساخت ربات گردگیر پنل های خورشیدی توسط پژوهشگران یزدی

به گزارش مجله چایی، روح الله عزیزی تفتی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و مجری این طرح در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: با توجه به احتیاج روزافزون استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی برای فراوری انرژی، فراوری برق فتوولتائیک توسط پنل های خورشیدی رو به گسترش است از طرف دیگر در کنار توجه به بحث پدافند غیرعامل، توزیع مراکز فراوری برق فتوولتائیک در پشت بام ها می تواند ضمن یاری به اقتصاد خانواده، هزینه و استهلاک انتقال و توزیع برق در بین و داخل شهرها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

طراحی و ساخت ربات گردگیر پنل های خورشیدی توسط پژوهشگران یزدی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان تهران از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی اضافه کرد: از آن جا که آلودگی پنل های خورشیدی تأثیر بسزایی در کاهش بازدهی و طول عمر آن ها دارد، در حال حاضر، تمیزکاری پنل ها با شستشو توسط نیروی انسانی انجام می گردد که این امر با چالش هایی مانند فراموشی شستشو یا احتیاج به شستشو بعد از هر طوفان و گرد و خاک همراه است بنابراین، یک ربات گردگیر کم هزینه برای پنل های خورشیدی پشت بامی طراحی و ساخته شد تا عملیات تمیزکاری را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

عزیزی تفتی مطرح نمود: این ربات که با همکاری حمیدرضا احمدی شاپورآبادی، دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، سیدامیرحسین مشتاقیون، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر طراحی و ساخته شده برای انواع چیدمان های پنل های خورشیدی قابل استفاده است به طوری که در زمان های از پیش مشخص شده به صورت اتوماتیک فعال شده و عملیات تمیزکاری را به دو صورت خشک یا تر انجام می دهد.

وی، دستیابی به فناوری ساخت یک ربات بومی، سادگی استفاده از ربات، هزینه پایین آن، تمیزکاری اتوماتیک پنل ها در بازه های زمانی قابل برنامه ریزی و کاهش مصرف آب برای تمیزکاری پنل ها را از جمله دستاوردهای این پروژه مطرح نمود و اضافه کرد: این پروژه برای سه نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نموده و فرآیند ثبت اختراع این طرح در حال اجرا است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد اضافه کرد: افزایش سطح هوشمندی ربات برای فعال شدن بعد از هر طوفان یا گرد و خاک به روشی مالی و بهینه سازی ساختار مکانیکی به منظور کاهش بیش تر وزن و افزایش سهولت حرکت و کیفیت تمیزکاری از برنامه های آینده جهت توسعه طرح است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 797

به "طراحی و ساخت ربات گردگیر پنل های خورشیدی توسط پژوهشگران یزدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی و ساخت ربات گردگیر پنل های خورشیدی توسط پژوهشگران یزدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید