موفقیت محققان کشور در فراوری کیت تشخیص کرونا

به گزارش مجله چایی، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان با استفاده از دستورالعمل های جهانی کیت های تشخیص مولکولی کرونا ویروس 2019 را فراوری کردند که برای تایید در اختیار آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است.

موفقیت محققان کشور در فراوری کیت تشخیص کرونا

به گزارش خبرگزاری مالی ایران،یکی از شرکت های دانش بنیان به عنوان یکی از اولین شرکت های دانش بنیان ایران در حوزه زیست فناوری، فعالیت خود را از سال 1377 شروع کرد و با عرضه نخستین فراوریات خود توانست صندلی مناسبی را از لحاظ کیفی میان مصرف کنندگان داخلی پیدا کند. این شرکت در حال حاضر به عنوان عظیمترین واحد فراوری محصولات تشخیص آزمایشگاهی کشور، دارای 40 محصول است که از آن جمله می توان به فراوری انواع کیت های تشخیص مارکرهای سرطانی، بیماری های عفونی، هورمونی و بیش از پنج نوع کیت بیوشیمی اشاره نمود.

آلمان، ایتالیا، بلژیک، برزیل، کره جنوبی، ترکیه و 20 کشور دیگر، مقاصد مهم صادرات این شرکت است.

ویروس کرونا از خانواده کروناویریده بوده که دارای ساختار ینومی RNA تک رشته ای است. ذره ویروس معمولا به شکل کروی با قطر 80 تا 120 نانو متر با میخک های تاجی روی سطح ویریون (شبیه تاج خورشید و علت نامگداری) دیده می گردد. این خانواده عظیم از ویروس ها به طور معمولی در بین مهره دارانی مانند خفاش، شتر و گربه گردش می نماید.

ویروس SARS-COV-2 به عنوان جدیدترین عامل بیماری زای کرونا ویروس شناسایی شده است که می تواند باعث ایجاد پنومونی (ذات الریه) ویروسی و تنگی نفس در انسان گردد.

به منظور تشخیص این ویروس و شناسایی بیماران، محققان این شرکت دانش بنیان این کیت را برای تشخیص این ویروس با استفاده از روش Real-Time PCR به صورت تک مرحله ای طراحی کردند و نتایج حاصل از این کیت می تواند به عنوان یک عامل یاری کننده برای تشخیص بیماری کووید -19 مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی و ساخت این کیت پس از انتشار فراخوانی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دستور کار این شرکت نهاده شد و این محققان بر اساس دستورالعمل و تجربه جهانی برای تشخیص ویروس کرونا به ویژه در دو کشور امریکا و چین به عنوان دو کشور پیشرو در فراوری کیت های تشخیص کرونا اقدام به طراحی این کیت کردند و در حال حاضر این کیت در مراحل فراوری انبوه واقع شده است.

نتایج حاصل از این کیت باید تنها برای شواهد بالینی استفاده گردد و نباید به عنوان تنها استاندارد تشخیصی بیماری مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می گردد که تشخیص بیماری ازترکیب نتایج آزمایشگاهی و معاینه فیزیکی بیماری به دست آید.

مکانیزم عملکردی این کیت به این صورت است که مخلوط پروب و پرایمر این کیت به روش Dual-Target gene طراحی شده که توالی های ژنومی محافظت شده ناحزه RdRp و نوکلئوکپسید پروتئین N را به صورت همزمان هدف قرار می دهد که با استفاده از محلول واکنش PCR ارائه شده در کیت، تکثیر این الگو می تواند به صورت کمی و به وسیله افزایش سیگنال فلورسانس توسط دستگاه های Real-Time PCR اندازه گیری گردد.

به گفته این محققان زمان انجام تست 2 ساعت است و با عرضه و تداوم محصولات بومی و متناسب با امکانات آزمایشگاه های صلاحیت دار تحت پوشش وزارت بهداشت در زمان ارائه نتایج بهبود حاصل خواهد شد.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 333

به "موفقیت محققان کشور در فراوری کیت تشخیص کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت محققان کشور در فراوری کیت تشخیص کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید