نقش مکمل های کلسیم در مرگ زودهنگام

به گزارش مجله چایی، محققان دانشگاه وین در مطالعه اخیرشان از ارتباط میان مصرف مکمل های کلسیم با مرگ زودهنگام در افراد مسن مبتلا به بیماری دریچه ای قلب خبر دادند.

نقش مکمل های کلسیم در مرگ زودهنگام

بر اساس تحقیقات تازه منتشر شده در مجله Heart، مکمل های کلسیم که اغلب به افراد مسن برای کاهش خطر شنمایندگی استخوان ها (پوکی استخوان) و شکستگی ها داده می گردد، با افزایش خطر مرگ در میان افرادی که به تنگی دریچه آئورت (یک بیماری پیشرونده و بالقوه کشنده) مبتلا هستند، مرتبط است.

به گزارش اس تی دی؛ نتایج این مطالعه نشان می دهند که این مکمل ها چه با ویتامین D مصرف شوند چه نشوند، به نظر می رسد که به جای بهتر کردن حال فرد، شرایط را بدتر می نمایند که این امر شایع ترین شکل ابتلا به بیماری دریچه ای قلب در بزرگسالان در کشور های پیشرفته است.

تنگی دریچه آئورت زمانی رخ می دهد که دریچه آئورت (دریچه اصلی خروجی قلب)، سفت و باریک گردد. این بدان معنا است که این دریچه دیگر نمی تواند به طور کامل باز گردد و بنابراین جریان خون را از قلب به شریان اصلی (آئورت) و سایر اعضای بدن کاهش می دهد یا مسدود می نماید.

ارتباط بین رژیم غذایی و مکمل کلسیم یا ویتامین D با خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ به شدت مورد بحث است. با این حال، محققان خاطرنشان کردند شواهدی که در خصوص ایمنی آن ها به دست آورده اند بیشتر نتایج آزمایشات آن ها بر روی حیوانات است و لازم به ذکر است تجویز هر دوی این مکمل ها در سال های اخیر به ویژه در میان زنان یائسه به شدت افزایش یافته است.

محققان در گام بعد، سلامت قلب 2657 بیمار (میاگین سنی 74 که 42 درصد آن ها زنان بودند) با تنگی آئورت خفیف تا میانه بین سال های 2008 و 2018 را آنالیز کردند و این آنالیز بیش از 5.5 سال به طول انجامید.

سپس شرکت نمایندگان به چند گروه تقسیم شدند. گروه اول که هیچ مکملی مصرف نمی کردند، گروه دوم آن هایی که تنها مکمل ویتامین D مصرف می کردند و گروه سوم کسانی که مکمل های کلسیم را همراه و یا بدون ویتامین D مصرف می کردند و از آن میان تنها 115 نفر مکمل کلسیم مصرف می کردند.

کسانی که مکمل ها را مصرف می کردند به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی که مکمل مصرف نمی کردند، دیابت و بیماری سرخرگ کرونری داشتند. بعلاوه احتمال بیشتری وجود داشت که از استاتین ها، وارفارین و اتصال دهنده های فسفات (برای محدود کردن جذب فسفر) برای پیوند عروق کرونری و دیالیز کلیه استفاده نمایند.

در طول دوره نظارت، 540 نفر (20.5درصد) جان خود را از دست دادند. 150 نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. 155 نفر نیز به دلایل دیگر جان باختند و 235 نفر به دلایل نامعلوم جان باختند و 774 نفر (29درصد) دریچه آئورت خود را تعویض کردند.

بیش از یک سوم افراد در هر یک از گروه ها پس از پنج سال دچار تنگی آئورت شدید شدند. به نظر نمی رسد که مکمل ویتامین D به تنهایی بر بقا تاثیر بگذارد. اما مکمل کلسیم به همراه ویتامین D با خطر بالای مرگ و میر به هر دلیلی و افزایش دو برابری خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی مرتبط بود و با 48 درصد افزایش عمل تعویض دریچه آئورت در مقایسه با افرادی که مکمل مصرف نمی کردند همراه بود.

این یک مطالعه مشاهده ای است و بنابراین نمی تواند دلیل را کاملا معین کند. بعلاوه افرادی که مکمل ها را مصرف می کردند، عوامل خطر بیشتری برای مرگ بر اثر بیماری های قلبی نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی کردند داشتند و علاه بر آن در این مطالعه اندازه کلسیم دریافتی از رژیم غذایی و مکمل ها ارزیابی نشده بود.

اما محققان با این وجود نتیجه گرفتند: با توجه به بزرگی نمونه های آنالیز شده و دوره پیگیری طولانی، مطالعه ما نشان می دهد که مکمل کلسیم هیچ مزیتی برای بیماری قلبی عروقی ندارد و در عوض ممکن است منعکس نماینده افزایش خطر کلی عمل تعویض دریچه آئورت و مرگ ومیر به ویژه در کسانی که عمل تعویض دریچه آئورت را انجام نداده اند، باشد.

منبع: فرادید
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1575

به "نقش مکمل های کلسیم در مرگ زودهنگام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مکمل های کلسیم در مرگ زودهنگام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید