نوبل اقتصاد نصیب استنفوردی ها شد

به گزارش مجله چایی، تهران (پانا) - دو استاد آمریکایی دانشگاه استنفورد با ارایه نظریه جدید در مورد مکانیسم حراج برنده جایزه نوبل اقتصاد شدند.

نوبل اقتصاد نصیب استنفوردی ها شد

به گزارش نیویورک تایمز، سال جاری جایزه نوبل اقتصاد به دو فرد آمریکایی به نام های پاول میلگرام و رابرت ویلسون برای مطالعات آن ها بر روی نظریه حراج و ابداع قالب های جدیدی که عملکرداین مکانیسم را بهبود می بخشد، تعلق گرفت. این دو نفر استاد اقتصاد در دانشگاه استنفورد هستند.

طبق اعلام آموزشگاه نوبل، این دو نفر با نوآوری های خود، کاربردهای بسیار مفیدی را در زمان محدودیت منابع معرفی نموده اند. مکانیسم حراج می تواند برای یاری به فروش طف وسیعی از کالاها و خدمات نظیر مواد معدنی به کار گرفته گردد. ویلسون نخستین فردی بوده که به ایجاد چارچوبی برای حراج اقلام با ارزش مشترک اقدام نموده است. میلگرام نیز در تحقیقات خود روی ترکیبی از ارزش های مشترک و شخصی تمرکز نموده است. وی هم چنین دو مدل حراج انگلیسی (آغاز قیمت پایه از کمترین میزان اعلام شده توسط خریدار و افزایش گام به گام قیمت تا رسیدن به نقطه تعادلی) و هلندی(آغاز قیمت پایه از بالاترین پیشنهاد مد نظر فروشنده و کاهش گام به گام تا رسیدن به نقطه تعادلی) را با یکدیگر مقایسه نموده است.

رابرت ویلسون متولد سال 1937 در شهر ژنو است و لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. پلول میلگرام نیز در سال 1948 در شهر دیترویت به جهان آمد و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه استنفورد در سال 1979 گرفت.

گفتنی است که همه ساله آموزشگاه سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل را اهدا می نماید و این جایزه در شش شاخه: اقتصاد، صلح، ادبیات، پزشکی، فیزیک و شیمی اهدا می گردد و تا به امروز 86 نفر پیروز به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده اند که در بین آن ها نام افراد مشهوری چون جوزف اشتیگلیتز و میلتون فریدمن دیده می گردد.

خانم دوفلو فرانسوی با 46 سال سن، جوان ترین برنده این جایزه بوده است و تا به امروز تنها دو زن پیروز به دریافت نوبل اقتصاد شده اند.

جایزه نوبل اقتصاد شامل یک دیپلم افتخاری، مدال طلا و 9 میلیون کرون سوئد است. انتخاب برنده جایزه نوبل فرایند ای بسیار طولانی و زمان بر است و ابتدا 3000 نفر در نظر گرفته شده و 250 تا 350 نفر از بین آن ها به مرحله نهایی داوری می رسند.

تا به امروز افرادی از 20 کشور مختلف جایزه نوبل را گرفته اند اما بیشترین برندگان جایزه نوبل دارای تابعیت آمریکایی بوده اند. پس از این کشور نیز اتباع انگلیسی و آلمانی بیشترین تعداد جایزه نوبل را برده اند.

به جز سال 2014، در تمامی سال های قرن بیست و یکم آمریکا یک نماینده در بین برندگان جایزه نوبل اقتصاد داشته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 700

به "نوبل اقتصاد نصیب استنفوردی ها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبل اقتصاد نصیب استنفوردی ها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید