وارد عصر بیماری های ویروسی شده ایم؟

به گزارش مجله چایی، عصر بیماری های ژنتیکی به خاتمه نرسیده است، به ویژه با ازدواج های فامیلی که در ایران رخ می دهد و وجود ژن های معیوب، این دسته از بیماری ها وجود دارد.

وارد عصر بیماری های ویروسی شده ایم؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

بعضی بر این باورند که عصر بیماری های ژنتیکی در دنیا سرانجام یافته و بشر وارد عصر بیماری های ویروسی شده است، ولی محققان حوزه ژنتیکی با رد این ادعا تاکید دارند که حتی وجود ساختار های ژنتیکی است که فردی بعد از ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری می گردد و بعضی دیگر با یک هفته استراحت بهبودی خود را به دست می آورند.

دکتر مسعود هوشمند، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، دکترای تخصصی در ژنتیک مولکولی و دانشمند برتر دنیا اسلام با بیان اینکه منشا بیماری های ویروسی و ژنتیکی متفاوت هستند، گفت: هر یک از ما انسان ها دارای ژن های معیوبی هستیم، به عنوان مثال بعضی اوقات با مصرف بعضی از دارو ها توسط افراد نسبت به آن دارو ها واکنش هایی در بدن آن ها ایجاد می گردد و یا افراد حساسیت هایی در برابر بعضی از مواد غذایی دارند که این امر نشان دهنده مسائل ژنتیکی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بعضی اوقات افراد دارای اختلالات ژنتیکی حاد هستند که موجب بروز بیماری های نادری مانند دوشن (دیستروفی عضلانی)، گالاکتوزومی، SMA (بیماری آتروفی عضلانی نخاعی) می گردد. به این دلیل نادر هستند که از هر 2 هزار نفر یک نفر ممکن است به این بیماری مبتلا گردد و دلیل آن مسایل ژنتیکی است و ما بر اساس روش های علمی می توانیم حدس بزنیم که پدر یا مادر و یا هر دو حامل ژن این بیماری ها هستند.

هوشمند با تاکید بر اینکه بعضی از بیماری ها Multifactorial هستند، در این باره شرح داد: این بیماری ها ژنتیکی هستند، ولی در بروز آن ها محیط نیز دخیل است که موجب بروز بیماری در افراد می گردد. نمونه آن بیماری دیابت، سرطان ها، آلزایمر، MS و فشار خون هستند و حتی با وجود آنکه فرد عامل ژنتیکی را دارد، ولی اگر عامل محیطی را حذف کنیم، احتمال عدم ابتلای فرد به این بیماری ها وجود دارد.

این محقق حوزه ژنتیک مولکولی بعضی از بیماری ها را با منشا محیطی توصیف کرد و یادآور شد: از جمله این نوع بیماری ها، بیماری های ویروسی مانند کرونا، ایذر و ابولا هستند. این بیماری ها وابسته به ژن افراد نیستند و همه به این بیماری ها مبتلا می شوند و واکنش هر فرد نسبت به این ویروس متفاوت است.

هوشمند با اشاره به نقش ژن در بروز بیماری های ویروسی مانند کرونا گفت: در حال حاضر ژن هایی شناسایی شده اند که نشان می دهد اگر ژنی جهش داشته باشد، واکنش نسبت به بیماری ویروس متفاوت خواهد بود، به همین دلیل است که در یک خانواده فردی بسیار بد حال می گردد و بعضی دیگر درحد سرما خوردگی به کرونا مبتلا می شوند و یا بعضی با یک هفته استراحت بهبود می یابند.

وی اضافه نمود: این واکنش های مختلف به دلیل متفاوت بودن ساختار های ژنتیکی و مقاومت بدن آن ها در برابر ویروس است و به همین دلیل است که دارو هایی که برای این بیماری تجویز می گردد، تاثیرات متفاوتی بر روی افراد مختلف دارد.

این دانشمند برتر دنیا اسلام اضافه نمود: به عنوان مثال دارویی که برای درمان افسردگی تجویز می گردد، برای عده ای در درمان این بیماری مؤثر است، بر روی عده دیگری اثرگذاری لازم را ندارد و ممکن است 2 تا 3 درصد بر اثر این دارو فوت نمایند که این امر منشا ژنتیکی دارد.

وی تاکید نمود: وجود چنین شواهدی موجب نمی گردد که گفته گردد فرد به بیماری ژنتیکی مبتلا است، بلکه وی دارای ژن های معیوبی است؛ از این رو است که علم جدید فاماکوژنتیک بر اساس ساختار ژنتیکی افرد دارو برای آن ها تجویز می نماید که این رویکرد نیز در ایران قابل انجام است.

هوشمند، به بیان شرایط شیوع بیماری کرونا در دنیا پرداخت و گفت: در همه کشور ها شیوع این بیماری یکسان بوده و اغلب مردم مبتلا به این بیماری شدند و شواهد نشان می دهد که این ویروس، یک ویروس هوشمند است و تا قبل از آنکه در منطقه اقداماتی برای پیشگیری انجام گردد، خود را تغییر می دهد.

به گفته وی در نوع ویروس انگلیسی کرونا، شدت سرایت آن افزایش یافت؛ ولی نوع هندی، میزان مرگ و میر را افزایش داده است و این نشان از تغییر رفتار این ویروس است که موجب خطرناک شدن آن شده است؛ چرا که مقابله با آن مشکل تر شده است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در پاسخ به این سوال که آیا ما از عصر بیماری های ژنتیکی خارج شدیم و به عصر بیماری های ویروسی وارد شدیم، با تاکید بر اینکه این گفته صحیح نیست و کاملا غلط است، اظهار کرد: زمانی که در بدن فرد ژن معیوب وجود دارد، این ژن تمام شدنی نیست.

وی ادامه داد: برای درمان بیماری ژنتیکی SMA دارویی با قیمت 2 میلیون و 100 هزار دلار عرضه شده است و با این دارو، بیماری از بین نرفته است، ضمن آنکه قوانین در زمینه توقف غربالگری عرضه شده و چنین رویکردی موجب افزایش بیماری های ژنتیکی خواهد شد.

هوشمند، تاکید نمود: عصر بیماری های ژنتیکی به سرانجام نرسیده است، به ویژه با ازدواج های فامیلی که در ایران رخ می دهد و وجود ژن های معیوب، این دسته از بیماری ها وجود دارد.

وی با اشاره به ارتقای اطلاعات و توجه مردم به روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، یادآور شد: امروزه کمتر کسی است که با واژه PCR آشنایی نداشته باشد که این امر با فرهنگ سازی های اجرا شده و اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا ایجاد شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1061

به "وارد عصر بیماری های ویروسی شده ایم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارد عصر بیماری های ویروسی شده ایم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید