وجود 72 هزار ظرفیت خالی در مسکن ملی

به گزارش مجله چایی، بر اساس گفته های مسئولان وزارت راه و شهرسازی از 300 هزار واحد که برای ثبت نام کنندگان مسکن ملی در مراحل اول تا سوم در مناطق شهری تعریف شده 72 هزار نفر از واجدان شرایط نسبت به واریز وجه اقدام نکرده اند که باید برای آنها جایگزین مشخص گردد.

وجود 72 هزار ظرفیت خالی در مسکن ملی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، در مراحل اول تا سوم ثبت نام از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن مجموعا 1.6 میلیون نفر نام نویسی کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

برای این تعداد 300 هزار واحد در مناطقی غیر از بافت های فرسوده در نظر گرفته شد که بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی 76 درصد معین تکلیف شده اند. بدان معنا که یا واریز وجه داشته اند یا زمین در اختیارشان قرار گرفته است.

با توجه به این آمار حدود 72 هزار نفر نسبت به واریز وجه اولیه به میزان 40 میلیون تومان اقدام ننموده اند که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ گفته این موضوع نشان دهنده این مطلب است که باقی مانده جزو متقاضیان واقعی نیستند و بنابراین باید برای آنها جایگزین معین گردد.

با توجه به صحبت های محمودزاده 170 هزار نفری که در لیست رزرو قرار دارند می توانند جایگزین حذفی ها شوند.

از طرف دیگر برای مرحله چهارم ثبت نام که بین روزهای 18 تا 25 دی ماه انجام گرفت 41 هزار و 296 واحد در نظر گرفته شد که البته 223 هزار نفر نام نویسی کردند.

تنها در نصیرشهر واقع در استان تهران که در مرحله چهارم تامین زمین انجام شده بود 800 واحد در نظر گرفته شد که 56 هزار تهرانی برای آن تقاضا دادند! البته بخش عمده ای از متقاضیان واجد شرایط نخواهند بود که محمودزاده در این خصوص به ایسنا گفت که نتایج استعلامات تا انتها بهمن ماه اعلام می گردد.

در مراحل اول تا سوم برخی از متقاضیان، شهر مورد نظر خود را اشتباه انتخاب نموده بودند که به زودی امکان اصلاح شهر برای این افراد فراهم می گردد. این زمان احتمالا اوایل هفته آینده خواهد بود.

بنابراین در ماههای آینده که شرایط متقاضیان مرحله چهارم معین می گردد بر اساس ظرفیتهای خالی مراحل اول تا چهارم ثبت نام، ممکن است برای نام نویسی مجدد اقدام گردد که البته هنوز نمی توان برآورد دقیقی در این خصوص داشت.

با وجود آنکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی می گویند بر اساس میزان تامین زمین در هر مرحله ای آمادگی دارند تا نسبت به افزایش واحدهای طرح اقدام ملی مسکن اقدام نمایند، به نظر می رسد در این خصوص موانعی وجود دارد.

برخی از زمینهاکه از سوی دستگاهها معرفی می گردد بعد از اخذ استعلامات به دلایل مختلف از جمله وجود معارض، قابلیت ورود به پروژه اقدام ملی را ندارد.

البته قرار است از طرف وزارت جهاد کشاورزی و ادارات کل منابع طبیعی، زمین های بایر و فاقد کاربری کشاورزی و زیست محیطی برای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته گردد.

تیرماه سال جاری و پس از دستور رییس جمهور 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اطراف شهرها به پروژه اقدام ملی اختصاص یافت و اعلام شد.

با ابلاغ دستور حسن روحانی که به منظور ایجاد گشایش در ساخت و ساز شهرک های مسکونی در حریم شهرها صادر شد و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری نیز رسید، زمینه گسترش عرضه زمین و توسعه ساخت و ساز مسکن در محدوده حریم شهرها فراهم می گردد.

مسکن ملی در یک نگاه

شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. برای این پروژه 400 هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی 1.6میلیون نفر به وسیله سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که 460 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند.

اولین واحدها به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه به وسیله آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می گردد.

آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت ها متفاوت خواهد بود.

ثبت نام مراحل اول، دوم، سوم و چهارم به انتها رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله چهارم از 18 دی ماه 1399 شروع شد و پنجشنبه (25 دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 904

به "وجود 72 هزار ظرفیت خالی در مسکن ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 72 هزار ظرفیت خالی در مسکن ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید