10 انیمه علمی-تخیلی مدرن که به همین زودی کهنه شده اند

به گزارش مجله چایی، داستان های علمی-تخیلی همواره از گونه های داستانی محبوبی بوده اند، این محبوبیت در دنیای انیمه چند برابر بیشتر است. انیمه ها به لطف جسارت و نبوغ جاری در این صنعت ، پیروز شده اند داستان ها و ایده های علمی-تخیلی فراتر از تصور را ارائه نمایند. از نبرد با ربات های غول آسا گرفته تا برخورد بشر با نژاد هایی تازه. مشکل این است که همه انیمه های علمی-تخیلی عمر مفید و پیروزی ندارند. یک دلیل این مشکل این است که فناوری ها و تصوراتی که این ایده ها نسبت به آینده دارند، با پیشرفت بشر به تدریج رنگ می بازند. استفاده از شخصیت ها و روایت های احساسی و شلخته هم یک دلیل دیگر می تواند باشد. در معدود مواردی هم با انیمه های عالی و قوی طرف هستیم که شخصیت ها و داستان پرقدرتی دارند، ولی تنها به دلیل درون مایه عمیق و شوک آوری که داشته اند، به تدریج در طول زمان رنگ باخته اند. در این مطلب می خواهیم نگاهی بیاندازیم به انیمه علمی-تخیلی فزونی که در طول زمان، از آن چیزی که در ابتدا بودند فاصله گرفتند و بنا به دلایلی، ویژگی هایی که جزو نقاط قوتشان بودند را کنار گذاشتند.

10 انیمه علمی-تخیلی مدرن که به همین زودی کهنه شده اند

10. هنر شمشیرزنی آنلاین (Sword Art Online) جنبه علمی-تخیلی خود را نادیده گرفت

  • کارگردان: توموهیکو ایتو
  • نویسنده: رکی کاواهارا
  • تولیدنماینده: ای-1 پیکچرز
  • فصل اول: 2012

هنر شمشیرزنی آنلاین را بیشتر یک انیمه ایسکای فانتزی در نظر می گیرند (ایسکای در دنیای مانگا و انیمه یک زیرگونه است که در آن، شخصیت به یک دنیای دیگر احضار می شود)، ولی این انیمه تماشایی مهم تر از تمام این ها، یک داستان علمی-تخیلی است. بر خلاف دیگر ایسکاها که بیشتر دوست دارند با قواعد بازی های نقش آفرینی ژاپنی سروکله بزنند، بازی که کیریتو، قهرمان اصلی هنر شمشیرزنی آنلاین وارد آن می شود، مرزبندی معینی بین دنیای واقعی و دنیا بازی دارد. متاسفانه هنر شمشیرزنی آنلاین خیلی تمایل ندارد که از دیگر قواعد بازی های ویدئویی بیشتر استفاده کند.

این انیمه به مخاطبان اجازه می دهد که خود را در کالبد کیریتو تجسم نمایند، یک شمشیرزن سیاه پوش پرقدرت که کهن الگویی از قهرمانان ایسکایی مدرن و بی ایراد است. فصل های سرانجامی سریال بیشتر به سراغ این درونمایه می رود. ولی باید پذیرفت که این سریال انیمه محبوب بیشتر از این که با ماهیت بازی های ویدئویی و مفاهیمی چون فرار از واقعیت کار داشته باشد، ترجیح می دهد روی همان محور فانتزی های قدرت و جنگ پیش برود. این تنها یکی از مسائل این انیمه محافظه کار است.

9. هند شیکرز (Hand Shakers) به شدت خسته نماینده شده است

  • کارگردان: شینگو سوزوکی، هیرومیتسو کانازاوا
  • نویسنده: هیرومیتسو کازاناوا
  • تولیدنماینده: گوهندز، فرانتیر ورکس، کادوکاوا
  • فصل اول: 2017

خلاصه بخواهیم صحبت کنیم، هند شیکرز مخلوطی است از دو انیمه یک ریل گان خاص معین و خاطرات آینده. در این سریال، با شخصی به نام تازونا طرف هستیم که خود را در یک شهر آینده نگرانه با قدرت های فراوان می بیند، و در آن جا با کیوری آشنا می شود. آن ها با دریافت دست یک دیگر، به قدرت های خارق العاده ای دست پیدا می نمایند. این ایده درست است که چندان بکر نیست، ولی مجذوب کننده به نظر می رسد. مشکل این است که هند شیکرز تنبلانه ترین روش ممکن را برای روایت این داستان انتخاب می نماید.

این انیمه بیشتر از این که با تصویر داستان خود را تعریف کند، روی دیالوگ تمرکز می نماید. جلوه های بصری نه چندان جالبش هم باعث می شوند که صحنه های نبرد چندان جالب پیش نروند. علاوه بر این ها، این سریال کلی مشکل دیگر هم دارد. پر از حفره های داستانی است و ریتم کندی دارد. هند شیکرز می توانست یکی از آن آثار پیروز باشد که مخالف هم کم ندارد.

8. اکس-آرم (Ex-Arm) تازهترین لذت گناه آلود ماست

  • کارگردان: یوشیکاتسو کیمورا
  • نویسنده: تامی مورتن
  • تولیدنماینده: ویژوال فلایت
  • فصل اول: 2021

(لذت گناه آلود به فیلم، برنامه تلویزیونی، موسیقی و … گفته می شود که شخص از آن لذت می برد، در حالی که بیشتر مردم آن اثر را یک محصول بی ارزش، معمولی یا عجیب و غریب در نظر می گیرند)

اکس-آرم مثل میوه درختی است که در شاخه های پایین قرار گرفته و دستمان به آن می رسد. با آن داستان عقب افتاده و انیمیشن های بسیار بد، می شد انتظارش را داشت که عمری کمتر از یک نیمسال داشته باشد. سریال که بر اساس مانگایی به همین نام ساخته شده را خیلی راحت می توان یکی از کپی های فراوان انیمه تحسین شده شبح درون پوسته در نظر گرفت.

استعاره های سایبرپانکی قابل پیش بینی، طراحی تقلیدی ربات ها که بسیار شبیه طراحی های انیمه اپلسید است، اکس-آرم پر است از این تقلید های فراوان، بدون هیچ عنصر مرکزی اصیل و غیراقتباسی. بدتر این است که این انیمه حتی کوشش نمی نماید که این کلیشه ها را با هم ترکیب نموده و یک انیمه تازه و مجذوب کننده خلق کند. اکس-آرم به اسم یک انیمه سایبرپانکی معمولی ذاتا چیز بدی نیست، ولی فقدان خلاقیت و خیال یک نقص جدی است که در آن دیده می شود.

7. شبح درون پوسته: سک 2045 (Ghost in the Shell: SAC-2045)، چگونه یک مجموعه پیروز را به یک شوخی تبدیل کنیم

  • کارگردان: شینجی آراماکی، کنجی کامیاما
  • نویسنده: کنجی کامیاما
  • تولیدنماینده: پروداکشن آی. جی، سولا دیجیتال آرتس
  • فصل اول: 2020

در کنار انیمیشن های بدشکل و لحظه هایی که به صورت ناخودآگاه مضحک شده اند، سک 2045 را می توان یک شبح درون پوسته در مسخره ترین حالت خود در نظر گرفت. در این فیلم، فلسفه ای که در این مجموعه همواره جاری بود جای خود را به ایده ی قدرت های ابرانسانی داده است، چیزی که در همه فیلم های ابرقهرمانی می بینیم. علاوه براین، سک 2045 هر کلیشه اکشن کمدی با درونمایه نظامی را که به فکرتان می رسد را درون داستان خود جای می دهد.

سک 2045 بعد از استند الون کامپلکس ساخته شد که یکی از دنباله های شبح درون پوسته است، ولی سک 2045 هیچ نشانی از اثر پیشین خود ندارد، لکه ننگی بر اعتبار یک مجموعه افسانه ای است. سرگرد موتوکو کوساناگی قطعا دوباره با یک دنباله تازه برمی شود، ولی هنوز کمی زمان لازم دارد تا بتواند از شوک سک 2045 خارج شود.

6. موبایل سوت گاندام ایج (Mobile Suit Gundam AGE)، یک گاندام در پایین ترین کیفیت ممکن است

  • کارگردان: سوسومو یاماگوچی
  • نویسنده: آکیهیرو هینو، کازوهو هیودو
  • تولیدنماینده: سانرایز
  • فصل اول: 2012

انیمه های موبایل سوت گاندام همواره منبع خوبی از ترس و واقعیت های جنگ هستند. ولی گاندام ایج از این نظر استثناء است. گاندام ایج که ادامه داستان سه نسل خلبان در یک جنگ طولانی است، شخصیت پردازی بسیار سطحی و ساده لوحانه ای دارد. خلاصه بخواهیم بگوییم، گاندام ایج را انگار برای بچه ها ساخته اند.

این که مخاطب هدف را بچه ها در نظر بگیریم، لزوما باعث بد شدن یک کار نمی شود، ولی این رویکرد تازه نباید باعث ضربه زدن به داستان شود. تقریبا تمام عناصر داستانی گاندام های پیشین، در گاندام ایج تکرار می شوند، تکراری که کمی رقیق شده تا برای بچه ها مناسب باشد. گاندام ایج این انیمه جنگی کلاسیک را به کندترین و سطحی ترین حالت ممکن پیش می برد.

5. کراس آنجو (Cross Ange) یک قطار درهم شکسته اما مفرح است

  • کارگردان: یوشیهارو آشینو
  • نویسنده: تاتسوتو هیگوچی
  • تولیدنماینده: سانرایز
  • فصل اول: 2014

در یک کلام بخواهیم بگوییم، کراس آنجو: راندوی فرشته و اژدهایان بهتر از بقیه بخش ها است. نبردها پارامیل ها و اژدهایان تماشایی است، شخصیت امبریو در نوع خودش بسیار ترسناک است، داستان آن بیش از حد تحت تاثیر انیمه گاندام سید است و اشاره آن به نژادپرستی دنیای واقعی بخش مهمی از داستان است.

مشکل کراس آنجو این است که بیشتر از این که توهین آمیز باشد، بدترکیب است. این انیمه ایده های زیادی را وارد داستان خود می نماید، و جای تعجب نیست که پیروز نمی شود هیچ یک از این ایده ها را به انتها خوشی برساند. ولی کراس آنجو هواداران سرسختی دارد که آن را دقیقا به خاطر همین نقص هایش دوست دارند. اما این واقعیت را باید پذیرفت که تماشای این سریال واقعا یک شکنجه روحی است!

4. تاج وتخت گناهکار (Guilty Crown) یک کد گیاس بدساخت است

  • کارگردان: تتسورو آراکی
  • نویسنده: هیرویوکی یوشینو، ایچیرو اوکوچی
  • تولیدنماینده: پروداکشن آی. جی
  • فصل اول: 2011

تاج وتخت گناهکار ظرفیت های فراوانی داشت، ولی تصمیم گرفت به جای این که یک انیمه اصیل باشد، به ترکیبی از ایده های انیمه های دیگر تبدیل شود. این سریال را می توان یک نامه عاشقانه به انیمه محبوب و مشهور کد گیاس در نظر گرفت. مشکل این است که ظرافت و پیچیدگی جنگ بین لولوش و بریتانیا در کد گیاس، در این سریال جای خود را به ابداع ها و برداشت های توهین آمیز لب مرزی در باب مسائل اجتماعی داده است.

یکی از بدترین موارد آن جایی است که شو می خواهد با اصلاح نژادی ارزش همکلاسی های خود را معین کند، هواداران سریال بعد از این صحنه شو را هیتلر نامیدند. شو که کاملا غیرقابل تحمل است، بقیه شخصیت ها هم کلیشه هایی نخ نما هستند. تاج وتخت گناهکار یک تریلر علمی-تخیلی/ سیاسی تکراری و بسیار بد است. تنها جنبه مثبت آن، کمدی طعنه آمیزش است.

3. گانتز (Gantz) سرانجام بسیار سردرگمی دارد

  • کارگردان: ایچیرو ایتانو
  • نویسنده: ماساهی سوگو
  • تولیدنماینده: گانزو
  • فصل اول: 2004

گانتز انیمه راحتی برای آغاز کردن نیست. سخت بودن آن به خاطر تاکید بیش از حد روی خشونت، پوچ گرایی و برهنگی نیست. گانتز به اواخر داستان خود که نزدیک می شود، آن درونمایه اکشن/ترس و بقای شجاعانه خود را با یک داستان فراواقع گرایانه و خودخواهانه عوض می نماید.

انیمه سرانجام بدی دارد. به هیچ کدام از پرسش هایی که مطرح نموده پاسخ نمی دهد و کلی پرسش دیگر در فکر مخاطب ایجاد می نماید. هربار که گانتز را دوباره نگاه کنید، بیشتر گیج می شوید، چون هیچ رمزگشایی در کار نیست و سرانجام داستان با ابتدای آن جور درنمی آید.

2. کادو: پاسخ مناسب (Kado: The Right Answer) از بالا به مخاطبانش نگاه می نماید

  • کارگردان: کازویا موراتا
  • نویسنده: مادو نوزاکی
  • تولیدنماینده: توئی انیمیشن
  • فصل اول: 2017

انتظارات از کادو خیلی بالا بود، شبیه نسخه ای انیمه ای از ورود، فیلم سال 2016 دنی ویلنوو می مانست. ولی تنها در نیمه ابتدایی خود پیروز شد به انتظارات عمل کند. متاسفانه کادو بدترین گزینه ممکن را برای سرانجام داستان خود در نظر می گیرد. در سرانجام کادو، دو موجود کیهانی خداگونه، زاشونینا و سوکای، با هم نبرد می نمایند تا پیروز این مبارزه، بتواند باورهای خود را به بشر تحمیل کند.

اگر زاشونینا به پیشرفت اجباری باور دارد، برعکس سوکای ترجیح می دهد طبیعت راستا خودش را برود. هردو در این زمینه شرح های مفصلی ارائه می دهند، ولی هیچ وقت از انسان های روی زمین نمی پرسند که خودشان چه چیزی را دوست دارند. سریال به همین ها بسنده نمی نماید و ایرادهای زیاد دیگری هم دارد. آن نگاه غرور آمیز از بالا به پایین، شاید مهم ترین ایراد این سریال پرظرفیت باشد.

1. دروازه (GATE) یک پروپاگاندای میهن پرستانه است که به شدت توی ذوق می زند.

  • کارگردان: تاکاهیگو کیوگوکو
  • نویسنده: تاتسوهیکو اوراهاتا
  • تولیدنماینده: ای-1 پیکچرز
  • فصل اول: 2015

دروازه: نیروی دفاعی ژاپن این جا مشغول نبرد بود، از زمان عرضه خود تا به حال بارها دست انداخته شده است. چون این انیمه بدون هیچ اغراقی، پروپاگاندایی است در خدمت نیروی دفاعی ژاپن. دروازه که به شوخی آن را همان فیلم جنگاوران اخترناو (پل ورهوفن - 1997) بدون هجو و بینش می نامند، بدون هیچ شرمی نیروی نظامی ژاپن را قوی ترین نیروی مسلح دنیا می نامد.

جدا از جنبه های نظامی، دروازه بعلاوه مملو از دیدگاه های میهن پرستانه، لفاظی های امپریالیستی، زیرلایه های جنسیت نگرانه، حمایت از دست راستی های ژاپن و کلی موارد این چنینی دیگر است. اندازه این عناصر به قدری زیاد بود که در نسخه های بعدی انیمه و رمان، کمی از بار آن ها کاسته شد. بدتر از همه این ها اما آرزوهایی است که این انیمه در سر دارد، چیزی که در ذات یوجی ایتامی، شخصیت اصلی داستان دیده می شود: سربازی زبده که همه زنان رویایی اش را جذب خود می نماید.

منبع: CBR

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1154

به "10 انیمه علمی-تخیلی مدرن که به همین زودی کهنه شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 انیمه علمی-تخیلی مدرن که به همین زودی کهنه شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید