10 دلیل عجیب برای خارش شدید پوست

به گزارش مجله چایی، شناسایی دلیل خارش پوست نخستین گام در جهت درمان مشکل محسوب می گردد. در ادامه با 10 دلیل شایع خارش پوست بیشتر آشنا می شویم.

10 دلیل عجیب برای خارش شدید پوست

به گزارش، خارش پوست می تواند شرایطی استرس زا و آزار دهنده باشد. چه با یک راش پوستی همراه باشد یا نباشد، خارش پوست می تواند نشانه ای از بروز مشکل در بدن باشد.

در ادامه با 10 دلیل شایع خارش پوست بیشتر آشنا می شویم.

خشکی پوست یکی از دلایل شایع خارش مزمن محسوب می گردد. این شرایط می تواند دلیل ژنتیکی داشته باشد، با آب و هوای سرد و یا حتی افزایش سن مرتبط باشد. شنا کردن مکرر، حمام آب داغ، بارداری یا یائسگی نیز ممکن است به خشکی بیشتر پوست و در نتیجه خارش آن منجر شوند.

استفاده از محصولات مرطوب کننده می تواند خارش پوست را تسکین دهد، زیرا آبرسانی به پوست انجام می گردد. اگر نوشیدن آب به میزان کافی و استفاده از محصولات مرطوب کننده در بهبود خارش موثر نیستند، برای آنالیز دقیق تر شرایط به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر خارش پوست با قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست همراه است و احساس خارش هنگام شب تشدید می گردد ممکن است به یک بیماری پوستی مزمن، مانند سوریازیس که به واسطه التهاب ناشی از فعالیت سیستم ایمنی شکل می گیرد، یا اگزما که به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می گردد، مبتلا باشید. خوشبختانه، روش های درمان مختلفی از جمله محصولات بدون نسخه، کرم های موضعی تجویزی، دارو های خوراکی و تزریقی، و نوردرمانی برای هر دو بیماری وجود دارند.

خارش پوست می تواند واکنشی به عوامل آلرژی زا باشد. اگر با خارش خفیف روبرو هستید، محرک را شناسایی نموده و پس از قطع تماس با آن از یک داروی آنتی هیستامین برای تسکین خارش بهره ببرید. اگر اقداماتی که انجام می دهید در تسکین خارش پیروز نیستند برای آنالیز دقیق شرایط به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. خارش مزمن پوست و بروز کهیر می تواند نشانه ای از مسائل جدی تر، مانند عفونت ها یا بیماری ها باشد.

اگر اخیر دندان عقل خود را کشیده اید و یک داروی مخدر تجویزی را مصرف می کنید یا دارو هایی برای کاهش فشار خون بالای شما تجویز شده اند، این ممکن است دلیل خارش پوست باشد. اگر با خارش پوست به عنوان یک عارضه جانبی مصرف دارو روبرو شده اید می توانید با پزشک خود درباره تغییر دوز، کنترل تداخلات دارویی، یا مصرف دارو های ضد خارش صحبت کنید.

دلیل خارش پوست همیشه روی سطح آن قرار ندارد. اگر بیش از حد استرس دارید، افسرده یا مضطرب هستید، جریانی شیمیایی از سروتونین و نوراپی نفرین می تواند محرکی برای خارش پوست باشد، به ویژه اگر راش پوستی وجود نداشته باشد. اگر دارو های بدون نسخه ضد خارش، مانند محصولات مرطوب کننده و دارو های آنتی هیستامین، در تسکین خارش تاثیری ندارند، برای آنالیز دقیق شرایط و دریافت درمان مناسب (گاهی اوقات دارو های ضد افسردگی می توانند مفید باشند) به پزشک مراجعه کنید.

نوسانات هورمونی می تواند آثاری قوی، از جمله خارش بی امان پوست را موجب گردد. به عنوان مثال، اگر به فرزند خود شیر می دهید یا وارد دوران یائسگی شده اید، ممکن است با سطوح پایین تر از حد معمول هورمون استروژن روبرو باشید که می تواند پیامد های جسمانی، از جمله خارش پوست را موجب گردد. پرهیز از تماس با صابون ها و محصولات شوینده قوی و استفاده منظم از محصولات مرطوب کننده می تواند به تسکین ناراحتی یاری کند. اما اگر پس از این اقدامات همچنان با خارش پوست روبرو هستید، برای آنالیز دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

خشکی پوست و خارش شدید آن در کف دست ها و پا ها و نیم تنه بالایی بدون این که راش پوستی وجود داشته باشد می تواند با کلستاز درون کبدی دوران بارداری مرتبط باشد. این شرایط به واسطه اختلال در عملکرد کبد به واسطه انباشت موقتی صفرا رخ می دهد. خارش به طور معمول در سه ماه سوم شکل می گیرد و می تواند عوارضی ایجاد کند، از این رو، در صورت روبروه با این نوع خارش موضعی برای آنالیز دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

گزش حشراتی مانند کک، کنه، ساس و پشه می تواند دلیل خارش پوست شما باشد. گاهی اوقات جای گزش به اندازه ای کوچک است که چندان قابل مشاهده نیست، اما فرد برای چند هفته با خارش مداوم و آزاردهنده روبرو است.

گزش حشرات می تواند موجب ورود مواد خارجی به بدن گردد که سیستم ایمنی با ترشح هیستامین، ترکیبی که موجب خارش می گردد، برای مقابله با آن ها وارد عمل می گردد.

پس از شناسایی منبع خارش، می توانید از کرم ها یا لوسیون های ضدعفونی کننده استفاده نموده و پس از آن یک آنتی هیستامین بدون نسخه مصرف کنید.

خارش نوروپاتیک یا عصبی ناشی از آسیب عصبی نادر است، اما می تواند هنگامی که سیستم عصبی خارشی که به واقع وجود ندارد را درک می نماید، رخ دهد. این خارش اغلب بدون راش پوستی و همراه با درد، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن است. دلایل مختلفی می توانند موجب این شرایط شوند که از آن جمله می توان به یک عصب تحت فشار، آسیب ناشی از سوختگی، یا عوارض زونا، سکته مغزی، و بیماری ام اس اشاره نمود. اگر به این شرایط مشکوک هستید برای آنالیز دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه نادر است، خارش پوست گاهی اوقات می تواند زنگ هشداری برای مسائل سلامت جدی تر در نظر گرفته گردد. خارش طولانی مدت بدون راش پوستی می تواند نشانه ای از بیماری های سیستمیک، مانند بیماری های خونی، دیابت، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، عفونت هایی مانند هپاتیت های B یا C، اچ آی وی، یا یک غده تیروئید بیش فعال باشد.

همچنین، اگر شرایط ضایعه پوستی تغییر می نماید، بهبود نمی یابد و با درد و خارش همراه است، خارش پوست ممکن است نشانه ای از سرطان پوست باشد و یا اگر فرد همراه با خارش علائم دیگر مانند تبی مرموز، تعریق های شبانه و کاهش وزن بی دلیل را تجربه می نماید، سرطان خون ممکن است دلیل این شرایط باشد. اگر درباره دلیل خارش پوست خود مطمئن نیستید برای آنالیز دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

منبع:عصر ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 87

به "10 دلیل عجیب برای خارش شدید پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 دلیل عجیب برای خارش شدید پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید