آیا مصرف زیاد نمک مضر است؟

به گزارش مجله چایی، نمک: بدون آن، غذاها بی مزه به نظر می رسند. در طب مدرن، ما تمایل داریم تا یک احساس منفی در خصوص سدیم- عنصر موجود در نمک- به عموم بدهیم.

آیا مصرف زیاد نمک مضر است؟

مصرف بیش از حد سدیم با از دست رفتن آب بدن همراه است و بعلاوه یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. مصرف بیش از حد سدیم و فشار خون بالا عامل اصلی خطر ابتلا به نارسایی قلبی و ایجاد عوارض در افراد مبتلا به نارسایی قلبی است. با توجه به این که 6.5 میلیون بزرگسال آمریکایی نارسایی قلبی دارند، محدود کردن مصرف نمک ممکن است شدت خطر ابتلا به این معضل عمده پزشکی را کاهش دهد.

در واقع، ما به بیمارانی که دچار نارسایی قلبی هستند، توصیه می کنیم تا میزان نمک مصرفی روزانه خود را محدود نمایند. سالهاست که به آنها گفته ایم از سیب زمینی سرخ شده و غذاهای پرنمک دوری کنید که ممکن است یک وعده آن تا 7000 میلی گرم سدیم داشته باشد. اما علت توصیه های ما برای مصرف کمتر نمک چیست؟ آیا این فقط یک توصیه از روی احساسات و شایعات است؟ یا شواهدی وجود دارد که توصیه های ما را اثبات می نماید؟ بیایید این سوال را مورد بحث قرار دهیم.

نقطه اول: مصرف میانه سدیم برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی مضر است

مصرف سدیم با احتباس مایع همراه است، از این رو بواسیر و نفخ کردن می تواند نتیجه یک وعده غذایی پر نمک باشد. مصرف بیش از حد سدیم ممکن است فشار خون بالا را بدتر کند. فشار خون بالا خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می دهد و می تواند نارسایی قلبی موجود را بدتر کند. بعلاوه فشار خون بالا می تواند به سایر بیماری قلبی، سکته مغزی یا نارسایی کلیه منجر گردد. یک رژیم غذایی کم سدیم می تواند به کاهش یا جلوگیری از فشار خون بالا یاری کند و خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد.

رژیم های غذایی پر سدیم نیز معمولا پرچربی و پر کالری هستند که ممکن است به چاقی و بسیاری از عوارض مرتبط با آن منجر گردد. بعلاوه بعضی مطالعات نشان می دهد که بین مصرف سدیم و پوکی استخوان و سرطان معده ارتباط وجود دارد. علاوه بر این، مصرف غذاهای پرنمک در طولانی مدت می تواند گیرنده مزه و ذائقه شما را تغییر دهد به طوری که میل شما به خوردن این نوع غذاها بالاتر برود.

نقطه مقابل: مصرف میانه سدیم برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی مضر نیست

متخصصین قلب در زمینه پزشکی، تمایل دارند که مبتنی بر شواهد کار نمایند، با این حال بسیاری از توصیه های ما در خصوص مصرف سدیم برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی بر اساس فرضیه ها است. به طرز شگفت آوری، سخت است بگوییم شواهد کافی وجود دارد که فراتر از یک سایه شک و تردید باشد که بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باید مصرف نمک خود در روز را به 2،000 میلی گرم محدود نمایند و بیشتر پزشکان آن را توصیه می نمایند. واقعیت این است که چه تعداد بیمار واقعا به این توصیه عمل می نمایند، زیرا امروزه سدیم تقریبا در همه غذاهایی که مصرف می کنیم وجود دارد.

در یک آنالیز سیستماتیک از 9 مطالعه که اخیرا در پزشکی داخلی JAMA منتشر شده بود، تنها شواهد محدود و متضاد پیدا شد که از فواید غذاهای کم نمک برای افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند، حمایت نموده بود. شواهدی برای محدود کردن نمک در بیماران نارسایی قلبی بستری شده در بیمارستان دیده نشده است. این یک مطالعه خوب بود؛ تنها 9 مورد از 2655 مطالعات اجرا شده به میزان کافی دقیق بوده اند که در آنالیز مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین شاید مهم تر از همه، این آنالیز نشان می دهد که صرف نظر از نتیجه گیری، داده های دقیق و مبتنی بر شواهد در خصوص محدودیت سدیم در افراد مبتلا به نارسایی قلبی در دسترس نیست.

زندگی بیماران نارسایی قلبی ما به میزان کافی پیچیده است. مسلم است آنچه که برای بیماران توصیه می کنیم کیفیت زندگی حال حاضر آنها را بدتر نمی نماید. از آنجایی که بیماران اغلب برای درمان نارسایی قلبی خود کوشش می نمایند، تمرکز ما به عنوان پزشک باید تأکید بر چیزهایی باشد که مبتنی بر شواهد هستند. این شامل تبعیت از درمان های پزشکی راهنمایی شده و داشتن یک شیوه زندگی مطلوب، مانند ورزش بیشتر و اهمیت دادن به سایر شرایط پزشکی مرتبط، مانند دیابت است.

حکم: تا زمانی که مدرک بیشتری نداشته باشیم، این یک قرعه کشی است

هنوز شواهد کافی برای هر دو طرف بحث بزرگ نمک برای پیروزی وجود ندارد. و تا زمانی که مطمئن نشویم، بحث ما نباید منجر به مصرف بیش از حد نمک به وسیله بیماران گردد. در واقع، در غیاب داده های بالینی خوب، باید احتیاج به قضاوت بالینی خوب را قبول کرد: اجتناب از میزان بیش از حد سدیم یک حرکت سالم برای همه ما است، از جمله کسانی که دارای نارسایی قلبی هستند.

بعلاوه محتمل است بعضی از بیماران حساسیت بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند. بنابراین، محدود کردن نمک به کسانی که بیشترین آسیب پذیری را دارند، ممکن است بهتر از یک رویکرد یکنواخت و کامل باشند. مطالعات در این زمینه بسیار مورد احتیاج است. خوشبختانه، آزمایشات بالینی برای پاسخگویی به این سوال در حال اجرا است.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1567

به "آیا مصرف زیاد نمک مضر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف زیاد نمک مضر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید