تقدیر از رئیس جهاد کشاورزی قزوین همزمان با افزایش قیمت مرغ!

به گزارش مجله چایی، خبرنگاران/قزوین مرغداران طی گفت وگو با رسانه از کاهش جوجه ریزی سخن می گویند؛ مسئولین امر آن را قبول نداشته و حتی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از سوی استاندار قزوین مورد تقدیر قرار می گیرد، تمامی این ها علامت سوال های بسیاری را در ذهن اصحاب رسانه که نماینده مردم هستند ایجاد می نماید.

تقدیر از رئیس جهاد کشاورزی قزوین همزمان با افزایش قیمت مرغ!

چند روزی است که مرغ با قیمت 30 هزار تومان و بالاتر از آن در بازار عرضه می گردد. با این شرایط این سؤال پیش می آید که آیا مرغ 30 هزار تومانی با نهاده غیردولتی پرورش پیدا نموده و وارد بازار شده است؟ این سوالی است که مسئولان استان باید به آن پاسخ بدهند.

مسئولین امر پیش از این، مردم و اصحاب رسانه را برای قیمت های بالاتر آماده نموده و از افزایش نرخ حمل و نقل خبر داده بودند، به راستی مگر کرایه حمل و نقل چقدر در میزان قیمت ها تأثیرگذار خواهد بود؟ سوال دیگر این است که هزینه حمل و نقل چرا افزایش پیدا نموده، مگر نرخ سوخت تغییر نموده است؟ حال میزان نهاده مصرفی طیور را با هم مرور کنیم.

حمیدرضا عزتی، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی قزوین، در این خصوص به خبرنگاران می گوید: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی برای پرورش دوره 42 روزه 1600 گرم سویا و 3200 گرم ذرت احتیاج است؛ این میزان در سامانه بازارگاه اعمال می گردد که در نهایت به فراورینماینده 1450 گرم سویا و 2450 گرم هم ذرت اختصاص پیدا می نماید البته 10 درصد مواد مصرفی نیز کاملاً آزاد هستند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی قزوین عنوان می نماید: باتوجه به اینکه فراورینمایندگان برای اینکه مرغ را با وزن بالاتر راهی بازار نمایند دوره پرورش را 52 روزه درنظر می گیرند که بر این اساس میزان نهاده دولتی در نظر گرفته شده برای 42 روز تقریباً 50 درصد احتیاج آن را پوشش می دهد.

وی شرح می دهد: در مجموع تقریباً 4800 گرم نهاده سویا و ذرت به فراورینماینده اختصاص پیدا می نماید و 10 درصد هم سایر مواد مصرفی است که مجموعاً با 5200 گرم نهاده وزن مرغ زنده 2600 گرم و لاشه آن حدود 1700 گرم خواهد بود ولی در بازار مرغ مصرفی مرغ ها بیش از 2 کیلوگرم وزن دارند.

عزتی اضافه می نماید: همین که فراورینمایندگان مرغ را در دوره 52 روزه پرورش می دهند باعث می گردد میزان نهاده مصرفی از 5200 گرم به هفت کیلوگرم افزایش پیدا کند که در قیمت تمام شده مرغ تأثیر دارد.

وی بیان می نماید: قیمت دولتی هر کیلوگرم سویا 3050 و ذرت نیز 2150 تومان است که در بازار آزاد هر کیلو سویا 15 هزار تومان و ذرت نیز 4200 تومان است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی قزوین تشریح می نماید: در استان قزوین با 425 واحد فراوری مرغ نیمچه گوشتی با ظرفیت 10 میلیون و 500 هزار قطعه در هر دوره جوجه ریزی داریم که مجموع جوجه ریزی سالیانه حدود 40 میلیون قطعه خواهد شد. در حال حاضر از این میزان به طور متوسط تقریباً 2.5 دوره جوجه ریزی در سال صورت می گیرد که سالیانه به طور متوسط 27 میلیون قطعه می گردد.

به گزارش خبرنگاران، با توجه به اینکه در گزارش های قبل مرغداران از عدم جوجه ریزی سخن گفته بودند مسئولین امر آن را قبول نداشته و حتی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از سوی استاندار قزوین مورد تقدیر قرار می گیرد که تمامی این ها علامت سوال های بسیاری را در ذهن اصحاب رسانه که نماینده مردم هستند ایجاد می نماید.

عزتی اشاره می نماید: در حال حاضر، استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش جوجه ریزی نداشته است. ما هم کاهش جوجه ریزی را مانند شما از سوی فراورینمایندگان شنیدیم اما بر اساس سامانه ای که وجود دارد کاهش جوجه ریزی را شاهد نیستیم و این امر در استان مشهود نیست.

به گزارش خبرنگاران، اگر از تمام ظرفیت مرغداری های استان برای جوجه ریزی استفاده گردد و حتی نهاده آزاد بگیرند و مرغ مازاد فراوریی را صادر نمایند سود حاصل از صادرات هزینه نهاده آنان را پوشش داده و این مشکل برطرف خواهد شد اما از سوی مسئولین ملی عزمی برای جهش فراوری و صادرات وجود ندارد.

عزتی در این خصوص شرح می دهد: با توجه به تجربیاتی که داریم تحقق این امر بسیار سخت است و ما نمی توانیم در بازارهای جهانی کالا عرضه کنیم، از لحاظ فنی موقعیت و شرایط فراهم است و جوجه داریم که بر اساس آن می توانیم نهاده وارد کنیم اما سال هایی که فراوری مازاد داشتیم صادرات نتوانست به ما یاری کند و مازاد احتیاج وارد بازار داخل شد که با کاهش قیمت، تعداد ورشکسته ها زیاد شدند. اگر مسئولان کشوری بتوانند راه حل مناسبی پیدا نمایند این زیرساخت در فراوری مرغ و تخم مرغ در کشورمان وجود دارد.

وی اضافه می نماید: عدم صادرات یک مسئله مالی است و ما به عنوان بخش فراوری در جریان ریز مسائل نیستیم ولی کشورهای همسایه با توجه به شرایطی که دارند بازار هدف ما را با قیمت پایین تر و فراوری با ثبات تر تضمین می نمایند. کشورهای دریافت نماینده کالا از کشورمان بر اساس بازار مصرف خود برنامه ریزی می نمایند اما بارها مشاهده شده است که مسئولین به محض کمبود در بازار داخل اولین موضوعی که مطرح می نمایند این است که جلوی صادرات را بگیرید و همین امر موجب گردد صادرات ما ثبات پیدا نکند و با بسته شدن صادرات بازار کشورهای مقصد نیز به هم بریزد.

به گزارش خبرنگاران، با حضور میدانی در بازار قزوین عرضه نمایندگان مرغ اعلام کردند که شنیده اند مرغ در چند روز آینده به بیش از 35 هزار تومان خواهد رسید، مسئولان امر اظهار بی اطلاعی می نمایند و می گویند چنین چیزی را نشنیده اند. دلیل این گونه در لفافه سخن گفتن مسئولان چیست؟ آیا واقعاً آنان از بازار اطلاع ندارند و عرضه نماینده پیش از مسئولان از افزایش قیمت ها خبر دارد!

در حالی در هفته جاری با قیمت مرغ 30 تا 35 هزار تومانی روبرو شدیم که قیمت دلار کاهشی بود؛ حال اگر مرغ با نهاده آزاد هم پرورش پیدا کند نهایت قیمت در بازار به هر کیلو 30 هزار تومان خواهد رسید. آمار و ارقام ها نیز نشان می دهد 85 درصد نهاده دولتی مورد احتیاج در امسال وارد کشور شده اکنون سؤال این است که این نهاده کجاست و چه سرنوشتی داشته است؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 788

به "تقدیر از رئیس جهاد کشاورزی قزوین همزمان با افزایش قیمت مرغ!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقدیر از رئیس جهاد کشاورزی قزوین همزمان با افزایش قیمت مرغ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید