کاشت سبزیجات در آپارتمان و هرآنچه باید در این مورد بدانید

به گزارش مجله چایی، آیا می خواهید در آپارتمان خود یک مزرعه کوچک داشته باشید و در آن به کاشت سبزیجات بپردازید؟ کاشت سبزیجات بر خلاف چیزی که در نگاه اول به نظر می رسد، کار چندان دشواری نیست و با کسب اطلاعات کافی به خوبی می توانید از پس آن برآیید. در این مطلب از سایت انگیزه شما را با زمان مناسب برای کاشت سبزیجات در آپارتمان، نحوه کاشت سبزیجات در گلدان، نحوه و زمان برداشت و شرایط محیطی مورد احتیاج برای رشد سبزیجات آشنا خواهیم کرد.

کاشت سبزیجات در آپارتمان و هرآنچه باید در این مورد بدانید

جهت دریافت خدمات طرح الاچیق باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

فصل مناسب برای کاشت سبزیجات در آپارتمان

فصل بهار بهترین زمان برای کاشت سبزیجات است. سبزیجات در این فصل به خوبی رشد می نمایند. بذر هر نوع سبزی (تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در فصل بهار می توان در آپارتمان (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت و از خوردن این سبزیجات لذت برد.

باید به این نکته اشاره نمود که در برخی از موارد نحوه نگهداری و تغذیه خاک آن ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال سبزی شاهی در برابر آفتاب به زودی از بین می رود ولی در مقابل سبزی تره در برابر شرایط محیطی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

بیشتر بدانید: کاشت نعنا در گلدان به روش قلمه زدن یا کاشت بذر

وسایل مورد احتیاج برای کاشت سبزیجات در آپارتمان

  • بذر مناسب و سالم تمام سبزی هایی که قصد دارید بکارید
  • خاک استاندارد برای کاشت بذر
  • گلدان برای کاشت بذر
  • دستکش باغبانی
  • آبپاش کوچک
  • بیلچه
  • الک برای تفکیک خاک

نحوه کاشت

1- انتخاب بذر مناسب

گام نخست در کاشت سبزیجات در آپارتمان، انتخاب بذر مناسب و سالم است. شما می توانید به مراکز معتبر فروش مواد باغبانی یا گل فروشی ها مراجعه نموده و بذر تمامی سبزی هایی را که مایل هستید آن ها را در آپارتمان خود بکارید، تهیه کنید.

2- خیساندن بذر سبزیجات

بعد از تهیه بذر مرغوب از مراکز معتبر نوبت به خیساندن بذرها در آب می رسد. برای این کار باید بذرها را یک روز قبل از کاشت در آب ولرم بریزید و حدود هشت ساعت صبر کنید تا بذرهای سبزیجات ما به خوبی متورم شوند. این کار عامل به جوانه زدن سبزیجات یاری زیادی نموده و باعث می گردد با سرعت بیشتری جوانه بزنند.

3- انتخاب گلدان مناسب

در صورتی که روی تراس خود باغچه کوچکی داشته باشید چه بهتر؛ اما اگر باغچه ندارید باید برای خرید یک گلدان مناسب جهت کاشت سبزیجات اقدام کنید. سبزیجات ریشه عمودی چندانی ندارند، از این رو بهترین گلدان برای کاشت سبزیجات در آپارتمان، گلدانی است که سطح زیادی داشته باشد و لازم نیست در هنگام خرید چندان به عمق آن توجه کنید. ضمناً گلدان شما باید دارای سوراخ زهکشی باشد تا آب اضافی از ته آن خارج گردد.

4- تهیه خاک مناسب

سبزیجات برای رشد مطلوب و جوانه زدن به خاک حاصلخیزی احتیاج دارند. شما می توانید برای پرورش سبزیجات به مراکز معتبر باغبانی مراجعه نموده و با آن ها در خصوص خاک مناسب مشورت کنید. ضمناً در صورتی که به این مراکز دسترسی ندارید می توانید از خاک باغچه نیز برای این کار بهره ببرید.

انواع سبزیجات را می توان در بسترهای خاکی و غیر خاکی کاشت. برای مثال پرلیت یک بستر غیرخاکی است که برای کاشت سبزیجات می توان از آن استفاده کرد ولی رشد سالم آن ها به کود مخصوصی احتیاج دارد که در بازار چندان در دسترس نیست؛ بنابراین سبزی کاری در خاک، آن هم در فضای آپارتمان ساده تر است.

5- غربال کردن خاک

بعد از این که خاک مناسبی تهیه کردید، ضروری است که خاک را الک نموده تا خاکی یک دست و با بافت ریزداشته باشید. سپس خاک را به ارتفاع حداقل 15 سانتی متر در یک گلدان با زهکشی مناسبی بریزید.

6- دریافت رطوبت اضافه بذرها

بعد از اینکه حدود هشت ساعت از خیساندن بذرها گذشت ضروری است که بذرها را از آب خارج کنید و روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی بریزید تا رطوبت اضافه آن ها گرفته گردد.

7- کاشتن بذرها

باید روی بذرهایی که کاشته می شوند فقط دو برابر اندازه خودشان خاک باشد. در صورتی که بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد نمایند. البته رعایت این موضوع قدری سخت به نظر می رسد، بنابراین می توانید به روش زیر عمل کنید:

  • برای آغاز کاشت ابتدا خاک را به یاری بیلچه یا وسایل دیگر، زیر و رو کنید. بهتراست برای کاشت، خاک اندکی رطوبت داشته باشد اما خیس نباشد؛ زیرا خیس بودن خاک در جوانه زدن بذر مشکل ایجاد می نماید.
  • بعد از نم دار شدن خاک، بذرهای سبزیجات را آماده نموده و روی خاک بپاشید.
  • پس از اینکه بذرها را روی خاک پاشیدید، یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید به حالتی که روی سطح خاک را بپوشاند.
  • سپس به یاری یک آب پاش آغاز به آبیاری کنید.

این کار را ادامه دهید تا هنگامی که بذرها جوانه بزنند و در تمام این مدت گونی یا پارچه را از روی بذرها برندارید. با این روش بذرها خود به خود در خاک جا به جا شده و جا باز می نمایند.

8- مراقبت از سبزی ها بعد از جوانه زدن

  • تا پیش از جوانه زدن بذرها گلدانی که در آن سبزی کاشته اید احتیاجی به نور خورشید ندارد و می توانید آن را در مکانی تاریک نیز نگهداری کنید. ولی بعد از جوانه زدن حتماً باید نور مورد احتیاج برای رشد سبزیجات را تأمین کنید.
  • در هر زمانی که خاک گلدان رو به خشکی رفت دوباره با آبپاش به آن آب بدهید. البته توجه داشته باشید که در زمانی که خاک خیس باشد اگر دوباره آب بدهید ریشه جوانه ها نمی توانند اکسیژن لازم را گرفته و از بین می فرایند.
  • در مرحله ای که جوانه ها به اندازه ای از رشد رسیدند که حدود 8 برگ دادند، ضروری است که دو تا برگ کوچکی را که تازه روییده است و در سر ساقه واقع شده است را به آرامی بکنید زیرا این کار موجب می گردد که گیاه شما از پائین، ساقه فرعی آغاز به رشد کند و محصول چندین برابر گردد.

نحوه برداشت سبزیجات

بعد از گذشت تقریباً دو هفته و در زمانی که سبزی های شما به اندازه کافی رشد کردند می توانید آن ها برداشت کنید و به مصرف برسانید. برای این کار می توانید از یک قیچی تیز یاری بگیرید. قیچی را بردارید و سبزیجات را بچینید. دقت داشته باشید که باید از کشیدن سبزی ها خودداری کنید زیرا این کار باعث ریشه کن شدن سبزی های شما می گردد.

شرایط کلی برای نگهداری از سبزیجات کاشته شده

1- نور خورشید

سبزیجات تا قبل از اینکه جوانه بزنند به نور احتیاجی ندارند، اما به محض اینکه آغاز به جوانه زدن می نمایند باید به آن ها نور برسد. انواع سبزیجات می توانند نور مستقیم خورشید را تحمل نمایند ولی با این حال گلدان خود را در مکان هایی مانند پنجره های جنوبی نگهداری کنید.

2- آبیاری

سبزیجات برای رشد و سرزندگی مناسب به میزان آب زیادی احتیاج دارند. برای اینکه سبزی هایی خوشمزه و سرسبز داشته باشید ضروری است همیشه خاک گلدان خود را مرطوب نگه دارید. دقت داشته باشید که در زمان آبیاری، آبی بر روی برگ های سبزیجات شما پاشیده نگردد، زیرا این کار احتمال بروز آفت را افزایش می دهد.

3- کود دهی

بعد از گذشت حدود دو هفته باید به سبزیجات خود کود بدهید و ترجیحاً از کود طبیعی بهره ببرید. ولی در صورتی که کودهای طبیعی را در اختیار نداشتید، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد بروید. دوز مورد احتیاج برای سبزیجات روی بسته این کودها یادداشت شده است و جای نگرانی نیست.

4- خاک

انواع سبزیجات برای رشد مناسب به خاک حاصلخیز و غنی از مواد آلی احتیاج دارد. برای کاشت این گیاهان باید مقداری کود طبیعی را نیز در صورت فقیر بودن خاک به آن اضافه کنید. ضمناً خاک مورد استفاده باید بافتی سبک داشته باشد تا بذرها برای جوانه زدن دچار مشکل نشوند.

بیشتر بدانید: روش کاشت کاهو در گلدان

آیا شما نیز تجربه ای در زمینه کاشت سبزیجات در آپارتمان دارید؟ به نظر شما بهترین سبزیجات برای کاشت و پرورش در آپارتمان کدامند؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 567

به "کاشت سبزیجات در آپارتمان و هرآنچه باید در این مورد بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشت سبزیجات در آپارتمان و هرآنچه باید در این مورد بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید