گران تر اما سالم تر

به گزارش مجله چایی، به یقین تا به حال هیچ میوه فروشی پیدا نشده است که روی میوه های مغازه اش این آگهی را بچسباند: سیب قرمز آبدار سم پاشی شده با سموم آفت کش کشاورزی با مقدار... میلی گرم باقی مانده سم در بافت پوست. اما آیا بیشتر میوه هایی که در بازار عرضه می شوند، واقعا این طور نیستند؟

گران تر اما سالم تر

گران تر اما سالم تر

نویسنده:دکتر امیر رحیمی

آشنایی با مواد غذایی ارگانیک در بازار محصولات غذایی

به یقین تا به حال هیچ میوه فروشی پیدا نشده است که روی میوه های مغازه اش این آگهی را بچسباند: سیب قرمز آبدار سم پاشی شده با سموم آفت کش کشاورزی با میزان... میلی گرم باقی مانده سم در بافت پوست. اما آیا بیشتر میوه هایی که در بازار عرضه می شوند، واقعا این طور نیستند؟

آیا تا به حال شده که سیب به ظاهر سالم و آبداری را گاز بزنید و بعد از خوردنش ته مانده طعمی تلخ مانند سموم آفت کش را روی زبان تان حس کنید؟ آیا خیاری را با پوست خورده و متوجه طعم غیرعادی پوست آن شده اید؟ آیا درباره مصرف آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در دام و طیور اطلاعی دارید؟ هر دامی پس از دریافت هورمون یا آنتی بیوتیک باید یک دوره پرهیز از مصرف گوشت و شیر را طی کند تا از نظر سلامت برای مصرف کنندگان خطر آفرین نباشد. آیا مصرف کنندگان حق ندارند بدانند در میوه ای که می خرند یا گوشتی که می خورند، چقدر از این ترکیبات شیمیایی خطرناک وجود دارد؟

آلوده بودن مواد غذایی مانند میوه ها و فرآورده هایی چون گوشت، شیر و تخم مرغ به سموم و بقایای دارویی و هورمونی و تاثیر آن در سلامت مصرف کنندگان، جذب تدریجی سموم در بافت های بدن و بروز بیماری های مزمن، سرطان ها، اختلالات کبدی و بیماری های تنفسی، از چند دهه گذشته متخصصان را وادار به چاره اندیشی نموده است. نتیجه این تحقیقات، مطرح شدن بحثی است با نام مواد غذایی ارگانیک.

کشاورزی ارگانیک

به طور کلی مواد غذایی ارگانیک حاصل فرآیندهایی با نام کشاورزی و دامپروری ارگانیک است که در 20 سال گذشته به طور جدی در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

کشاورزی ارگانیک میخواهد تا ضمن حفاظت از حاصل خیزی خاک و افزایش فراوری محصولات کشاورزی، از کاربرد کودها یا سموم در فرآوری محصولات اجتناب کند. در این نوع کشت به گونه ای عمل می گردد که در تغذیه گیاه و درخت، تعادل میان عناصر مورد احتیاج خاک به هم نخورد و هنگام رشد هم احتیاج به استفاده از سموم و آفت کش های شیمیایی نباشد. در تغذیه خاک کشاورزی به جای استفاده از کودهای شیمیایی، از کودهای طبیعی مانند خاک برگ، جلبک، کودهای حیوانی و بیولوژیک استفاده می گردد. در صورت احتیاج به مبارزه با آفت ها در کشاورزی ارگانیک، از حشرات مهارکننده آن نوع آفت خاص مانند زنبورها و یا از موجودات ذره بینی بی خطر مانند باکتری ها استفاده می گردد. بدیهی است که دامپروری ارگانیک تعامل تنگاتنگی با کشاورزی ارگانیک داشته و در واقع تتمه آن محسوب می گردد. زیرا باقی ماندن سموم دفع آفات نباتی روی علوفه ها و تغذیه دام ها از این نوع علوفه باعث انتقال این سموم به بافت های چربی بدن حیوانات شده و به وسیله آنها به انسان هم منتقل می گردد. از این رو تغذیه دام ها در این نوع دامپروری باید با علوفه ها و دانه هایی انجام گردد که حاصل کشاورزی ارگانیک هستند. مساله مهم تر در دامپروری ارگانیک، استفاده نکردن از هورمون ها یا داروهای آنتی بیوتیکی و مانند آنها در مرحله پرورش و فقدان به جای مانده دارویی یا هورمونی در محصولات این دام ها در مرحله فروش است.

ویژگی های مواد غذایی ارگانیک

این محصولات در واقع مانند همان محصولاتی هستند که پدران ما در گذشته با کشاورزی سنتی به آن می رسیدند. باید گفت که خوش طعم تر و مفیدتر بوده و از همه مهم تر، سالم ترند. مواد غذایی ارگانیک باید عاری از هر گونه بازمانده های سموم کشاورزی، بقایای داروها و هورمون ها و هرگونه ماده شیمیایی غیرطبیعی در بافت و ساختارشان باشند. علاوه بر نظارت در مرحله فراوری، در مرحله فروش هم با انجام تست های شناسایی، این محصولات مورد کنترل قرار گرفته و میزان ترکیبات مختلف موجود در آنها مورد آنالیز قرار می گیرد. وجود سموم گوناگون و به جای مانده های کودهای شیمیایی مانند نیترات در محصولات کشاورزی و وجود بقایای آنتی بیوتیکی و هورمونی در فرآورده های گوشتی و دامی موجب رد آنها از بازار محصولات ارگانیک می گردد.

خرید سالم از بازارهای سالم

در واقع با محقق شدن کشاورزی و دامپروری ارگانیک و عرضه مناسب آنها در بازار، مصرف کنندگان می توانند با خیال آسوده تری اقلام مورد نظرشان را خریداری نموده و به مصرف برسانند، بدون اینکه هیچ ترکیب شیمیایی سلامت آنها را به مخاطره بیندازد. به طور یقین هیچ فروشنده عادی در بازار نخواهد گفت که روی فلان محصولی که من می فروشم، فلان میزان سم وجود دارد ولی با عرضه محصولات ارگانیک لااقل افرادی که بهای بیشتری به سلامت شان می دهند، با خرید از این مراکز، آسوده تر و سالم تر زندگی خواهند کرد. این یعنی محترم شمردن حق و حقوق مصرف کننده و خریدار که در هر نوع داد و ستدی مقدم ترین و ضروری ترین اصل است. البته شاید گفته گردد که قیمت مواد غذایی ارگانیک در حال حاضر گران تر از محصولات غیرارگانیک است. ولی عرضه محصولات ارگانیک در برخی از کشورهای اروپایی در سال های اخیر نشان داد که استقبال از این محصولات با وجود گرانی اندک آنها بسیار زیاد است. حتی در برخی مواقع که میوه های ارگانیک با ظاهر آفت زده و نه چندان باب مجلس ارایه شدند، خریداران همین میوه ها را به میوه های خوش ظاهرتر ترجیح دادند.شما چقدر به ظواهر اهمیت می دهید و سلامت تان چقدر برایتان مهم است؟

منبع: http://salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: teaslimming.ir شناسه مطلب: 1251

به "گران تر اما سالم تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران تر اما سالم تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید